woensdag 20 mei 2015

SY Arbor Vitae naar Scandinavië 2015

SY Arbor Vitae op reis van 25 april tot medio mei 2015
(in de ban van de depressies)

Logstand: 5367,3 NM
Motor uren: 1044 uur
Water: vol
Diesel : vol

Vrijdag 24 April
Nadat we op het Gemeentehuis te Purmerend de lintjesregen hebben meegemaakt waarbij onze vriend Henk is geridderd, hebben we de laatste spullen aan boord gebracht. Slager Cees Blokdijk heeft een heerlijk pakketje voor ons gemaakt voor ongeveer 14 dagen. Een gedeelte gebakken en alles gevacumeerd en daardoor langer houdbaar. Beetje verrassing wat er in de pakketjes zit.
Thom en Lindy halen ons thuis op en brengen ons naar de haven zodat de auto thuis in de garage kan blijven (deze zit toch al voor de helft onder de antifouling door werkzaamheden aan onderwaterschip bij windkracht 7 op het parkeerterrein van de haven. We weten nog niet hoe dit opgelost gaat worden; onze auto is pas een half jaar oud en de lak valt onder garantie). Eerst maar lekker op vakantie.

Zaterdag 25 april
Vertrek om 08.30 uur richting?
Wind is SSW 3-4; pal achter en dat geeft te weinig snelheid. Eerst maar even op de motor. Na een uurtje neemt de wind toe tot SW 5-6 en dan zeilen we naar de sluis alwaar we 12.30 uur arriveren. Kleine sluis is voor u. Als we ervoor liggen wordt het toch de grote sluis en keren we om. HW Harlingen 14.45 uur.
We zeilen richting Zuidelijk Stortemelk, vragen de laatste weerberichten op bij de Brandaris en de golfhoogte op de Noordzee (1.3 meter) en besluiten door te varen naar de Elbe. LW Elbe 1 op zondag 26 april is ongeveer 12.30 uur.

Weinig verkeer op zee. Het is regenachtig en het zicht matig. De wind erg achterlijk maar we kunnen zeilen. Om 22.00 uur eten we in het schijnsel van de maan en we passeren de Eemsmonding waar veel scheepvaart voor anker ligt. Rond middernacht is de maan weg en passeren we ten zuiden het windmolenpark ten noorden van Borkum. We blijven warm door verandering van zeilen: bulletalie zetten, rif eruit, kleine fok, grote genua etc. etc. Stroom mee en wind van achteren geeft geen plezier op zee dus gaat de motor weer even bijlopen.
We proberen de laatste weerberichten via tethering binnen te halen en deze zijn allen anders. Windfinder is de enige die aangeeft dat zondagochtend de wind gaat toenemen uit NE 6 bft en jammergenoeg is dat ook zo. Slecht zicht, regen, harde wind uit NE bij de oversteek van de Jade en Weser. We kunnen blijven zeilen en om 12.30 uur zijn we bij Elbe1. Beetje te vroeg en we hebben stroom tegen tot voorbij Cuxhafen maar kunnen helemaal tot Brunsbüttel sluis zeilen tezamen met een Fin (Penelope) en twee Duitsers die vanaf Helgoland komen. De sluis nodigt middels knipperend wit licht ons uit om naar de sluis te komen. Bijna afgemeerd komt de pilotboot aanstormen en maakt een heksenketel van de vlonders in de sluis. Kitty kan nog net op de boot stappen.
Het is 18.00 uur met 226 NM op de log waarvan het grootste gedeelte gezeild. We zijn koud. nat en moe maar proberen naar Gisselau te komen voor het donker wordt. We mogen tot 20.30 uur op het kanaal varen.
Om 18.20 uur varen we op het NOK en komt het zonnetje tevoorschijn. Samen met MS Phoenix varen we richting Kiel. Vlak voor Gisselau,  ter hoogte van Fischerhütte komt gelijknamige pont recht op ons afvaren, knipperende lichten en luid toeterend. We MOETEN naar Gisselau en mogen niet meer op het kanaal varen. Dat weten we natuurlijk al lang en ons plan is ook Gisselau. Als we daar aankomen ligt MS Phoenix er ook: hij is over de marifoon gesommeerd om in Gisselau af te meren. De regels moeten strenger worden nageleefd……
21.15 uur afgemeerd in Gisselau met 248 NM op de log. We krijgen leuke berichtjes binnen bv van Nancy en Andre :Hè, hè, hebben jullie er eindelijk genoeg van? We hebben jullie gevolgd via AIS en vroegen ons af of jullie wel slaap nodig hadden. Goede voortgang gemaakt! Groet
Of van Henk en Elly: Fijn dat jullie zonder problemen op het Kielerkanaal zijn aangekomen. Slaap maar lekker uit.

Maandag 27 april
We hebben heerlijk geslapen. Gisteravond nog veren gezet omdat de scheepvaart op het NOK er veel water naar binnen drukt en dit ook weer terug loopt waardoor behoorlijke bewegingen van de boot tegen de kade. Het is zonnig, rustig weer.

De blower van de verwarming in de achterkajuit doet het niet. We controleren en we denken dat er een los contact is. Dit verholpen doet de blower het weer…..

We lopen een stukje en om 11.20 uur gooien we los om op weg te gaan naar Kiel. Daar is SY Penelope ook weer. We varen op ons gemak naar de sluis en ook hier weer kunnen we zo invaren.  Het is 16.15 uur. De kleine sluizen zijn in onderhoud, dus in de grote sluis. Fred  betaalt
41,00 euro voor de doorvaart voor een schip van 16 meter en langer.
Om 17.15 uur afgemeerd in Holtenau jachthaven (Kiel). Logstand 33.2 NM.
Motoruren: 10.64,4 uur
De havenmeester komt om 18.00 uur: nog steeds met zijn oude bonnetje met DM erop. 11,00 euro tot 17.00 meter.
De blower AK doet het weer niet. Die moeten we vervangen en we hebben nog een exemplaar aan boord.

Dinsdag 28 april
Weer heerlijk geslapen en ondanks de temperatuur van nul graden vannacht was het prima aan boord.
07.45 uur weerbericht DP07: N-NW 3-4  -> W 5
We vertrekken om 08.30 uur. Zetten zeil nabij Leuchturm Kiel en proberen te zeilen. Echter te weinig wind en we zetten de motor bij. Geen problemen bij het Militaire schietgebied en voor ons zien we de AIS van  SY Suula en SY Penelope (de Finnen) weer. Het is koud, maar zonnig. Om 17.30 uur passeren we Gedser Landrev (rode ton) en kunnen dan zeilen naar Hesnaes waar we in een lege haven afmeren om 20.30 uur met 93.0 NM op de log.
We eten een creatie van de slager: het blijken heerlijke sucadelapjes te zijn en dit gecombineerd met aardappeltjes en boontjes een heerlijk maaltje na deze inspanning. Weer lekker op tijd naar de kooi en morgen het laatste rak naar Bornholm.

Woensdag 29 april
We hebben heerlijk en diep geslapen. Om 05.30 uur verlaten de eerste vissers de haven.
We hebben 88 NM kaartafstand af te leggen naar Rønne en vertrekken om 07.15 uur.  De log doet het niet en blijft het niet doen gedurende de gehele trip. Jammer. Zeil gezet en op koers gelegd. De wind komt binnen op 160 graden en dat is niet leuk. We zetten de boom en deze slaat door de golven een paar keer tegen de verstaging waardoor we direct een inkeping hebben. Nu blijkt dat de stukken leer ter bescherming hiervan niet op de goede plaats zitten. Dank aan de firma Hall Spar die dit niet hebben bekeken aan boord.

Provisorisch plakken we een paar stukken leer op de boom, de stag en de zeereling en zo zeilen we met WSW 5-6 richting Bornholm. We krijgen te maken met de shipping-lane en zetten als waypoint de hoek precautionary area voor Rønne. Onderweg passeren we het windmolenpark in aanbouw ten zuiden van Trelleborg – Zweden. We hebben steeds een AIS melding op onze koerslijn en dat blijkt de MS Windcat te zijn, de bewaker van het park. Als we vragen wat de intentie is om op onze koerslijn te kruisen krijgen we als antwoord: “According the rules I keep speed and course”  En dan vaart ze van ons vandaan.
Om 18.00 uur halen we de boom eruit en zetten koers 90 graden naar Rønne. De accu capaciteit is 50% geworden en de afstand is 19 NM te gaan. Omdat we de scheepvaartroute moeten oversteken zetten we de motor bij. Het laatste uur zeilen we tot ingang haven. Situatie is hier veranderd maar we vinden de ingang van de haven en een goede box. Afstand ongeveer 100 NM in 15 uur.
Om 21.30 uur afgemeerd. Nog steeds hebben we in deze haven last van de snel varende ferry’s (41 knopen per uur) waardoor we wel een kwartier aan onze lijnen liggen te rukken en dat een aantal keer per dag/nacht.
Omdat het zo laat is eten we een soepje met stokbrood en gaan dan lekker slapen.

Donderdag 30 april
Vandaag is het weer niet goed: regen, koud en we gaan klusjes doen. We bouwen de nieuwe blower in AK in en deze doet het weer prima. De vrieskast heeft kuren en blijft maar koelen zonder koud te worden. We zetten de temperatuur even anders en dan gaat het goed.
We doen een paar boodschapjes en maken macaroni. Liggeld 375 DKR. Inclusief internet, maar hiervoor moet je bij het havenkantoor zitten. We proberen het ook bij de VVV maar dat lukt niet.

Vrijdag 1 mei
Een feestdag hier maar niet alleen vanwege de dag van de Arbeid. Het is de vrijdag tussen Pasen en Pinksteren, ook met een betekenis. Dit jaar twee feestdagen op dezelfde dag,  jammer voor de Denen maar iedereen geniet van deze vrije dag. Het regent, 8 graden maar er is geen wind. Volgens www.segelwetter Bornholm wordt het na 12.30 uur droog. En dat klopt. Om 13.00 uur is het droog en komt de zon tevoorschijn. De computer doet het nu weer niet. We gaan eerst maar weg en zien dat in Allinge wel. We varen vlak langs de kust, ronden het eiland en de laatste mijl zeilen we nog even.

Mooie plek in de haven van Allinge. Afstand 15.6 NM
Fred probeert de computer weer aan de praat te krijgen en uiteindelijk lukt dat.
We proberen ’s avond internetverbinding te krijgen door via de telefoon een sms bericht te ontvangen met de inlog code. Beetje ingewikkeld.

Zaterdag 2 mei 2015
Goede nacht gemaakt. Wind is aangewakkerd tot 5-6 uit westelijke richting. Het is zonnig (6 graden) en in de zon lekker van temperatuur (10 graden). We gaan een stukje fietsen naar de vuurtoren (behoorlijk klimmen naar de vuurtoren maar ook in de vuurtoren) en daarna zoeken we Blazan 3 op waar de Leif en Ida wonen. Met de Mio fietscomputer is het zelfs lastig de straat te vinden maar het lukt en Leif is  thuis. We nodigen hem uit voor een bezoekje aan ons in de haven en dat doet hij graag. Hij spreekt goed Nederlands en we hebben een gezellige middag met elkaar. Hij brengt twee lokaal gebrouwen biertjes mee uit Svanneke.

Morgenochtend komt hij nog even samen met zijn vrouw koffie drinken.
De was is weer gedaan en vandaag komen er ineens 3 zeilboten de haven binnen: Duits, Pools en Deens. Op een Duitse 50 ft zitten maar liefst 11 personen.

De havenmeester komt nog even langs en zegt: You know what to do!
375 DKR betalen natuurlijk. Dat was om 16.00 uur voordat de andere schepen kwamen. Die gaan morgenochtend weer heel vroeg (04.00 uur) weg zonder te betalen.
Morgen na de koffie vertrekken we naar de andere kant van Bornholm omdat de wind naar oost gaat draaien en je daar beter ligt.
Op tijd naar bed en morgen op tijd eruit voor de koffievisite.

Zondag 3 mei
09.30 uur: Leif en Ida precies op de afgesproken tijd. En een mooi weer! De zon schijnt uitbundig en de wind is gedraaid naar SE met kracht 1 bft.
We drinken gezellig met elkaar in de kuip koffie en we kunnen honderd uitvragen over het eiland. Veel eilanders volgen de grote scheepvaart via het internet en zien vaak rare dingen gebeuren: bv een russische tanker die vergeet (in slaap gevallen – Wodka?) ten westen van Bornholm bakboord uit te gaan en zo vastloopt voor het eiland of een schip dat probeert te ankeren omdat het niet tegen de wind op kan boksen en daarbij de kabel stuk trekt waarmee het eiland van stroom wordt voorzien afkomstig uit Zweden (veel waterenergie). Terwijl hij achter de computer zit valt de stroom dus uit. Vanwege de Russische dreigingen in de regio zijn er rondom Bornholm verhoogde militaire activiteiten en patrouilleren er straaljagers. Verhalen om van te smullen.
Om 11.30 uur gaan ze weer naar huis. Leif moet nog repeteren voor een concert. Wij maken de boot schoon (allemaal zand en straatvuil; gisteren door de harde wind op de boot gekomen). We gaan een stukje zeilen naar de andere kant van het eiland in verband met de oostenwind die gaat aanwakkeren. We zijn het liggen langs de weg ook een beetje zat.
Op ons gemak zeilen we vlak langs de kust – graniet – naar Hammer Havn.

Een natuurhaven met goede afmeer mogelijkheden. Echter vandaag is alles nog optaget (bezet). Kade wordt vrijgehouden voor een nieuwe rage hier: kleine visboten met wel 10 hengels aan boord en ze vissen op zalm.
Vorig weekend was er zo’n evenement in Tejn (oostkant) en hier waren bijna 400 kleine visboten in de haven. Ze starten in twee groepen en degene die de grootste zalm vangt, wint!
Ook in Hammer Havn brengen de vissers
enorme zalmen aan wal.
Sommige vissers blijven wel drie weken vissen (bevroren zalm, warm en koud gerookte zalm nemen ze mee naar huis).
We hebben gewoon tegen de kade afgemeerd. De meeste boten worden toch uit het water getakeld en dus plek genoeg. Afstand: 4,57 NM.
’s Avonds nog stuk over de rotsen geklauterd en wat zandpaadjes doorkruist.
Onrustige nacht vanwege veel regen en toename van de wind uit andere hoek en valwinden.
Jammer dat het maar bij één mooie dag is gebleven. We snakken naar meer warmte en zon!

Maandag 4 mei
Om 07.00 uur varen de eerste visboten weer de haven uit. Het regent nog steeds en de wind is SSE 4. Hier willen we niet blijven met die valwinden. We besluiten over te steken naar Skillinge, Zweden. Hier moeten we wel een gedeelte van de Shippinglane oversteken maar onze koers is haaks, dus oké.
We varen om 10.00 uur uit. Potdicht op zee en we zetten direct de radar bij en zeilen alleen op genua. We moeten bij passeren van de vaarroute voor een Russische tanker uitwijken en daarna kunnen we onze koers vervolgen. Zicht vermindert van 1 NM naar minder dan een halve mijl maar met AIS en radar goed te doen. De pont uit Simrishamn ligt op onze koerslijn en gaat vlak voor ons langs; steeds luid toeterend. We zien hem alleen op de radar. Als vlak voor de Zweedse kust de wind toeneent tot SW 5 -6 breekt de lucht open en kunnen we mooi de omgeving van Skillinge bekijken. De laatste rode sparboei voor de haven is dicht op de ingang gelegd zodat we hard stuurboord moeten geven. Aan bakboord van ons breken golven op de ondiepten. Geen stuurfout maken. We kunnen tegen de kade liggen met kop in de wind.  Er ligt veel wier voor de kade. Het is 13.30 uur en de log op 23.8 NM.

Als het opklaart kunnen we eind van de middag op de fiets de omgeving verkennen: klimmen en veel wind maar de natuur is prachtig. We bezoeken nog Gislöv Hammar, piepklein dorpje aan het water. Er is in Skillinge op geen enkele manier telecommunicatie te ontvangen: geen radio, geen internet en geen DP07. Verder is er niets en niemand maar liggen is gratis. Stroom te verkrijgen met kaarten maar die moet je kopen in het restaurant dat ook gesloten is. We maken vandaag onze eigen stroom met de generator.

Dinsdag 5 mei
De deining blijft in de haven staan en maakt het aan boord niet prettig. We gingen heel vroeg naar bed maar om 03.00 uur zijn we allebei klaar wakker en worden naar van het gehobbel. Om 04.30 uur gaan we eruit. We willen ergens anders naar toe en het wordt al goed licht. Om 05.30 uur zijn we buiten. Geen wind, vlakke zee en een opkomende zon. De eerste galewarning komt binnen en wel voor heel scaninavië SE 15 ms en later SW idem. We varen naar Ystad waar we mogelijk goed kunnen liggen.
De barometer valt ieder uur een millibar (om 06.00 uur 1005 HP en om 15.00 uur 998 HP).
DP07 ontvangen we op zee en heeft slechte berichten voor gehele Noord- en Oostzee. De haven van Ystad is veranderd en er is een hoge houten kade waar we goed tegenaan kunnen afmeren. En de wind wordt SW hard dus dan liggen we aan hogerwal.  Om 09.00 uur meren we af met 24.2 NM op de log. Wel alles op de motor gedaan.

Maar voorlopig duurt de ESE wind met vlagen van 6-7 bft voort en hebben we wel 10 stootwillen uithangen. Regenen doet het ook heel lang en hard. Kachel aan en beetje internetten. Af en toe draait wind naar SE maar verder nog niet. Pas om 18.00 uur wordt SW wind verwacht. Regen gaat over in buien en zo gaat deze dag voorbij.
Om 17.30 uur komt ineens de zon. Strak blauwe lucht en lekker warm. Helaas is de zon om 19.30 uur vertrokken en heeft plaats gemaakt voor enorme hoeveelheden water en onweer. De wind zit nu eindelijk in de SW-W hoek en liggen we aan hoger wal.
’s Nachts veel deining in de haven en geeft wederom een onrustige nacht.

Woensdag 6 mei
Voor vandaag een voorspelling van 14 uur zon met een wind WSW 2-4.
We vertrekken om 07.00 uur en varen op de motor tegen de wind in richting Gislovsläge, Zweden. De laatste 5 NM kunnen we zeilen. De lucht betrekt nu al en de zon verdwijnt….
We meren af in een passende box; echter de middenpalen klemmen net de boot en nu met weinig wind geen punt. We genieten van onze lunch maar hebben beide een slecht gevoel over de box, zeker gezien de voorspellingen SW 5-6 in buien 8 bft. Afstand 34.5 NM
Het is koud, donker en ongezellig. Zullen we richting Klintholm gaan nu de wind tijdelijk naar SE gaat?
We gooien los en zeilen richting Klintholm met S-SSE 3-4 bft. Maar helaas blijkt Klintholm zeilend onhaalbaar. We kunnen Rødvig, Denemarken bezeilen. Dat doen we; steken twee keer de shippinglane in rechte hoek over , ontwijken twee cardinale tonnen met daartussen een wrak op 1.5 meter diepte in diepe omgeving van 25 meter! en meren af aan hogerwal in de haven van Rødvig tegen een trapje. Makkelijk om de boot te verlaten. Paar stootwillen en een plank en we liggen hier prima.  Afstand vandaag 59.5 NM. Totdat…

Eerst meert een oude compromis 850 (dit type was onze eerste boot in 1982-1984) zijn spiegel onder ons anker af. We vragen in het Duits of de heren de boot iets naar voren willen leggen ivm naderend onweer. De boot heet Zeerob (erg Nederlands), de vlag is half vergaan Duits en ze spreken Pools of Russisch. Ze gaan uiteindelijk een eind verder op liggen. Een prachtige dame komt de drie heren ophalen en met bagage gaan ze van boord om niet meer terug te keren. Is dit pluis?
Om 18.30 uur komen de eerste rolwolken boven de haven, de wind neemt toe tot kracht 8 bft en we liggen ineens aan lagerwal tegen dat vervelende trapje. We kunnen zo niet blijven liggen. We wachten tot de wind weer afneemt en varen naar de overkant en meren af aan de kop van die steiger. De lucht wordt knal rood, enorme magnetische veranderingen in de lucht. De windmeter weet het niet meer en wij wachten af.
Er zijn weer galewarningen voor het hele gebied en net wat de wind doet liggen we aan hogerwal of  lagerwal en dan lopen de golven van zee zo naar binnen.

Donderdag 7 mei
Om 03.00 uur worden we wakker. Ons schip is een hobbelpaard geworden en niet te temmen. Enorme golven lopen naar binnen en wij helaas nog aan lagerwal. Het is nog donker en kunnen alleen maar kijken of alles goed gaat. We moeten hier weg en het zal een hele toer worden weg te varen van de afmeer plek direct naar open zee. Om 07.00 uur hebben we alle lijnen op orde. De boot moet eerst een stuk naar voren om via de voorspring vanaf het achterschip weg van de lagerwal te kunnen komen. Nu hebben we geen wal naast ons achterschip. Daarbij komt nog dat er gisterenavond laat een 50 ft is binnen gekomen en dit schip met de golven in de kont tegen de kade is afgemeerd. We zijn bang dat deze charteraars rare manoeuvres gaan uitvoeren.
Om 07.15 uur we varen zonder enig probleem op de voorspring van de lagerwal weg. Maar direct op open zee! Golven van drie meter. Stootwillen in het gangboord gelegd en slechts de voorlijnen opruimen. Drie meter schiet Kitty in de lucht en ook weer hetzelfde terug. Wat een emoties die ochtend. Nu zeilen met rif en stukje genua naar Møn. Golven worden steeds minder naar mate we aan hogerwal komen. De wind is SW 6-7 met vlagen van 8 bft. Tot Møn gaat het steeds beter, maar dan nog de kliffen ronden…. Fred gaat voordat we de kliffen ronden alles binnen nog even veilig stellen: ruimt de printer op en plakt de koelkast deur nog extra af.

Hoge golven en af en toe rake klappen tot we voorbij de laatste klif zijn en maken dan een slag van 275 graden naar de kust. Schiet niet op zegt Fred: 6 mijl opgeschoten in 2 uur. Maar dicht bij de kust worden de golven minder en dat is veel prettiger. We maken een paar slagen langs de kust en het laatste stuk naar Hesnaes verloopt prima. Kitty stuurt 7 uur aan een stuk, staand achter het roer, anticiperend op de golven en vlak voor Hesnaes is er rust en meren we om 15.15 uur na 52.5 NM af in een lege haven. Eerst wat drinken, naar het toilet en dan als beloning een hete douche.

SY Hackepeter komt ook nog binnen; vertrokken uit Travemünde. Alles gaat mis bij het afmeren: de paal aan hogerwal wordt gemist, vervolgens blijft een van de bemanningsleden hangen met het touwtje dat uit zijn reddingsvest komt achter de zeereling en dat blaast zichzelf op en dan ligt het schip helemaal verkeerd. Kitty biedt twee keer hulp en uiteindelijk liggen ze goed. Morgen die ene loze lijn die nog om de paal hangt maar ophalen. Gelachen hebben we! De kapitein brengt later een fles wijn en we laten onder het genot van een borrel de hele act de revue passeren.  Echt alles ging mis…. Ook de kapitein is weer relaxed en kan erom lachen. Morgen maar verder zien.
DP07 om 19.45 uur : Zuidelijke Oostzee SW-W 6-5, zee 1,5 meter en later variabel 2/3 oost draaiend en toenemend.

We zijn nog geen dag zonder galewarning geweest!
Door de klappen die we hebben gehad onderweg kijken we nog een aantal zaken na en zo blijkt onze reserve kachel op petroleum overgelopen te zijn en de doos waarin deze zit is verzadigd met petroleum. Dit moeten we opruimen want dit stinkt aan boord. Maar wat nu te doen met de kachel? We stutten deze in de douche voor....
Dan maken we eindelijk een goede nacht!

Vrijdag 8 mei
Eerst een lekker ontbijtje op ons gemak en om 11.00 uur vertrekken we richting Gedser. Stond er gisteren teveel wind, vandaag natuurlijk te weinig om te zeilen. Bij uitvaren blijkt dat de stuurautomaat 30 graden afwijkt???? De kachel natuurlijk die hebben we in de buurt van het kompas geplaatst. Kachel op een andere plek en dit is verholpen. Dan hebben we geen GPS positie???? Het stuur van de fiets zit boven antenne. Ook weer verholpen. Verder geen bijzonderheden en we zien onderweg de eerste bruinvissen van dit jaar om ons heen.
Na 25.4 NM afgemeerd in de haven van Gedser. Een heerlijk plekje maar te koud om buiten te zitten. Dan maar de kuiptent erop en dan heerlijk een paar uurtjes in het zonnetje kunnen zitten. We laten de afgelopen twee weken die we onderweg zijn even de revue passeren en komen tot de conclusie dat we zware weersomstandigheden hebben gehad en we fysiek erg moe zijn. Voornamelijk door de slechte nachten. We hebben spierpijn en zere handen met grote kloven. We spuiten even het zout van de boot, halen een sticker en luisteren naar de weersverwachting voor morgen en de komende dagen. Het blijft pet in de atmosfeer! Zaterdag 9 mei SE-S 4-6, SW 6-7
We moeten morgen gaan!

Zaterdag 9 mei
Vertrek om 07.00 uur richting Kiel. De galewarningen zijn niet van de lucht.  De eerste galewarning is SW 15 m/s voor Westelijke Oostzee waar we inmiddels op varen, de tweede galewarning is W 15 m/s en de derde die uitgegeven wordt is WNW 15 m/s en dat is allemaal tegen.
We zeilen tot Fehmarn (Duitsland) alleen op de genua voor de wind. Zetten dan een rif , de genua en de motor iets bij en lopen 9-10 kn door het water. We hebben 1 knoop stroom tegen. We willen zo snel als mogelijk zo ver als mogelijk komen en hebben geen zin in hoge golven tegen. Het loopt prima. Boven Kielerfjord zien we om 14.30 uur een zwarte lucht hangen. Mooie lucht zegt Fred en vraagt een foto te maken. Dat gedaan hebbende verandert er iets.
Geen SSE meer maar uit het niets WSW 7 bft. Pal tegen en we halen alle zeilen weg. We hebben al 60.9 NM afgelegd en hoeven nog slecht 12 NM te gaan tot kiel. We zijn happy en meren af om 16.30 uur na 73.2 NM.  Eindelijk rust vandaag. Morgen ook nog galewarning voor W7 in Kielerfjorde. Bakken vannacht nog een brood. Het waait nog behoorlijk door.  Liggeld 13 euro, stroom en water.

Zondag 10 mei
De dag begint met een beetje zon. 09.45 uur PD07 geeft galewarning WNW 7,  iets afnemend. Bij Kiel Leuchturm staat nog steeds W7. We bellen naar Rendsburg en vertellen dat we vandaag komen maar wel laat.We peuzelen het verse broodje lekker op, drinken koffie en ruimen de boel wat op.

Om 14.00 uur informeren we bij Kielkanal 4 hoe laat we geschut kunnen worden naar het NOK. Nog 40 minuten. We varen langzaam naar de sluis en de wind is nog steeds W6/7 en het is heel erg koud, wel zonnig. Bij de sluis laten ze ons vervolgens nog eens een uur wachten en dan mogen twee jachten in de hele grote Nordschleuse schutten naar het kanaal.

Om 16.30 uur varen we op het NOK. Het is zonnig maar heel erg koud.

Om 19.15 uur meren we af - warm welkom geheten door onze vrienden in Rendsburg. Nu een paar dagen geen weerberichten; even wat anders.
Na het eten even bijpraten en op tijd naar bed. Heerlijk geslapen!!

Maandag 11 mei
Geen wekker en pas om 11.00 uur ontbeten. Aantal wassen gedraaid en die drogen prima aan de lijn. Wind genoeg. Vanmiddag gaan we eropuit.
Om 13.00 uur komt de zon en het lijkt warmer te worden en dus met de verkeerde outfit op de fiets. Wat is het in een keer warm. We fietsen naar de Wittensee en via Borgstedt terug. Prachtige fietstocht tussen een glooiend akkerbouw landschap. ’s Avonds op een terrasje in het centrum een glaasje wijn gedronken en onze mail opgehaald en daarna lekker gegeten. Heerlijke avond.
En, prima nachtrust.
Weer: wind blijft aanhouden; komende dagen van SW 5-6 tot NW-W 5-6 en toenemend in buien.

Dinsdag 12 mei
Na de heerlijke dag van gisteren begint de dag vandaag met veel regen en een windverwachting van W 6 en in buien 7-8.
Vandaag inspectie van het schip: motor en filters / wierpot (veel troep in vanuit Skillinge waar veel wier ronddreef) / generator / boegschroef / slangen dieseltank / accu’s (een stouwlat was los gegaan en deze weer terug gezet) / verder geen water in de boot.
Alles oké en gelukkig geen bijzondere dingen door de klappen die we op zee hebben gehad.
Naar de supermarkt en heel veel verse groenten en fruit gekocht. Heerlijk en goedkoper als in Nederland.
DP07 12.45 uur: Duitse Bocht SW-W 5-6 iets toenemend zee 2.5 meter
Tot woensdagavond: W 5-6 NW draaiend

Morgen weggaan is nog geen optie. Er komt een Duits schip de haven binnen. De schipper heeft een grote pleister op zijn hoofd en de rechterkant van zijn gezicht is pimpelpaars. Wat is er gebeurd? Schip gekocht in Hindeloopen en terug gezeild naar Duitsland – Oostzee bestemming. Onderweg heeft hij op de Noordzee een klapgijp gekregen en hierbij is de giek tegen zijn hoofd aangebotst. Hij heeft nog geluk gehad!

We luisteren naar de laatste berichten en als het mogelijk is willen we donderdagochtend HW Brunsbüttel op Elbe zijn en doorvaren naar Nederland.
We wachten het af.
Vandaag in ieder geval veel regen en veel wind.
‘s Avonds gezellig samenzijn in het Praethûs. Morgen blijven we nog hier en gaan donderdag rechtstreeks naar Nederland.

Woensdag 13 mei
Onze planning:
Rendsburg-Brunsbüttel 36 NM / 5,5 uur
HW Brunsbüttel 14 mei is 11.00 uur
Vertrek Rendsburg op 14 mei is 05.30 uur
HW Norderney: 22.03 uur
HW Harlingen op 15 mei: 07.55 uur en 20.26 uur / LW om 14.56 uur.

Er is weer een galewarning voor het gehele gebied uitgegeven: W 6 en 8 bft in buien. Vanavond draait de wind naar NW en neemt iets af. Voor morgen is de voorspelling nog steeds NW 4 , ruimend N 3-4 en richting Nederland E draaiend. We vertrekken morgenochtend heel vroeg.
Weer is er iets raars met de computer: na opstarten is het beeld 90 graden gedraaid en we krijgen het niet goed. Dan maar de computer terugzetten in de tijd en ja hoor: het beeld is weer oké.
Vandaag vervelend weer. Nat en koud en veel wind. We lezen wat literatuur, printen mail uit en nemen ’s avonds afscheid van onze vrienden.

Donderdag 14 mei
Vertrek om 05.30 uur. HW Brunsbüttel 11.00 uur.
Rond 11.00 uur nabij de sluis. Er komt een schutting vanaf de Elbe en dan kunnen wij mee terug. We kunnen nog even 200 liter diesel bunkeren en dan de sluis invaren. Vandaag door DP07 nur gute Berichten! En dat is de eerste keer deze reis. Geen windwaarschuwingen, maar in de komende 12 uur wel weer voor Thames en de Zuidelijke Noordzee W-SW 5-6.
Duitse Bocht NW-N 4 afnemend. Golven 2 meter.
Ostfrisische Küsten NW 4 ruimend N 3.

We besluiten door te varen naar Nederland v.v.
Op de Elbe voorbij Cuxhafen staan enorme golven. Met 10 knopen snelheid worden we door de stroom meegenomen tegen de wind in. Het waait maar 2-3 bft laat staan hoe het hier is met meer wind uit die richting. Om 16.15 uur gaat de stroom tegenlopen. We zijn bij groene ton Elbe 1 en hebben 70 NM afgelegd. Koers wordt verlegd naar Ostereems RW. We stuiteren over de golven en de tocht is onaangenaam. De wind WNW – NE 2-4. We motorsailen.
Om 21.45 uur komt SY Wijsneus van Haarlem op de VHF binnen. Zij zitten een halve mijl boven ons en zijn op  weg naar Denemarken v.v.
We wensen elkaar een behouden vaart en dan varen we de nacht in. Er ligt een kabellegger op onze koerslijn. We roepen hem op en hij gaat iets sneller varen zodat we geen last van elkaar hebben. Passage van windmolenpark verloopt prima en dan komt een visser uit het Riffgat recht op ons af. We zetten onze schijnwerper op het zeil en dan wijkt hij uit en vaart achter ons langs.
We varen nog steeds op de motor. Golven worden minder hoog en het verblijf aan boord iets aangenamer, maar erg koud. De kachel maar even aan. Bij de oversteek van de Eems zien we een vrachtvaarder recht op ons afkomen. Deze is echter al geïnformeerd door de havendienst dat er een klein schip op zijn koerslijn ligt en hij voorzichtig moet doen. We beschijnen onze zeilen en ook dit schip gaat achter ons langs. Op de AIS is goed te zien dat een schip zijn koers wijzigt. Na deze passage gaan we zeilen. Het is 03.30 uur en de wind is geruimd naar noord. Windkracht is erg variabel: van 2 bft tot 6 bft in vlagen. We zeilen tot Vlieland waar we om 13.00 uur arriveren na 215 NM. De haven gaan we niet in. Thom en Lindy liggen er en het is erg druk vanwege uitgeweken verkeer uit Terschelling. Die haven is dicht vanwege de Harlingen – Terschelling race. Zij vertrekken ook via de Omdraai en het Inschot naar Den Oever en dan Medemblik. We varen op ons gemak naar kornwerderzand. Halen bij Vlieland de zeilen weg en tuffen heel langzaam richting Boontjes (LW Harlingen pas om 14.45 uur!). Een hele armada van zeilbootjes varen we voorbij. Hoe zal dat gaan in de sluis?
Om 16.oo uur varen we op de Boontjes. Er lijkt genoeg water te staan tot een oude man met zijn stalen ros ons uit de vaargeul drukt….. dan wordt het even 1.90 meter en beroeren we de bodem. Als hij weg is nemen we koers vlak langs de rode tonnen en hebben dan steeds 3 meter water en kunnen lekker doorvaren. Om 18.00 uur na inmiddels meer als 36 uur in touw te zijn en 247 NM op de log kunnen we door de brug, maar niet mee in de kleine sluis van Kornwerderzand. Volgende schutting komt eerst een charteraar in de sluis en kunnen wij naast hem afmeren. Perfect. Het is inmiddels zonnig geworden en een lekker windje uit WNW 3-4.

De laatste 19.5 NM zeilen we naar Medemblik. Heerlijk! We maken een lekker maaltje asperges, allebei onder de douche en onderweg krijgen we een berichtje van Nancy en André: we zien dat jullie bijna thuis zijn. Nog één rechte streep naar M’blik. Of we willen mee eten?
Vrijdag 15 mei meren we om 22.15 uur af in Medemblik: 40,5 uur en 266,5 NM. Nancy en André komen naar ons toe en onder het genot van een glaasje wijn horen zij onze verhalen aan. Daarna lekker slapen en niet vroeg op. Morgen en de komende dagen blijft het hard waaien uit WSW. Wij zijn blij dat we in Medemblik zijn!

Afgelegde afstand: 1045 NM
Motor uren: 90 uur

zaterdag 14 maart 2015

Reisverslag SY Arbor Vitae 'Rondje Jutland' 2014

SY Arbor Vitae 17 mei t/m 12 juni 2014

Zaterdag 17 mei:
Arbor Vitae ligt klaar voor vertrek. Nog de laatste verse producten aan boord en dan trossen losgooien. De compressor van de koelkast is vervangen en die doet het ogenschijnlijk goed. Vrijdagavond bij Lindy en Thom gegeten en Lindy heeft ons daarna naar Medemblik gebracht.
Goede nacht gemaakt. Zaterdag vertrekken we vroeg.
Het is rustig weer. We zullen waarschijnlijk veel motoruren maken ivm hoge drukgebieden in onze omgeving.
08.30 uur gooien we de trossen los. Boot is schoon, gefoerageerd en op de motor varen we naar Kornwerderzand (HW 12.05 uur).
VHF 1 Meldpost IJsselmeer: Variabel 1-3 en zonnig!!  Wat een leuke start…….
Dit resulteert in honderdduizenden muggen en we zijn blij dat we het IJsselmeer kunnen gaan verlaten.
Bij Lorentzsluizen is het erg druk. We willen afmeren maar de wachtsteiger begint van achter naar voren vol te raken, waardoor wij genoodzaakt zijn vooraan af te meren. Terwijl we dat doen komt een patserige Hamburger met zijn grote motorjacht voorbij en wil aanleggen op dezelfde plek waar wij al liggen. Hand gebarend en hoofdschuddend legt hij zijn schip voor de onze neer. Onze achterburen vertellen ons over zijn gedrag.
Dan mogen we de sluis invaren en we meren af naast de grote motorboot van de Hamburger. We liggen prima, zeker als de hele sluis vol komt en iedereen maar moet inschuiven.
Goede beslissing. Om 12.10 uur zijn we geschut en varen over de Boontjes, motorsailend.
Om 15.45 uur varen we het Zuidelijk Stortemelk uit (46.5 NM) en zetten koers richting Stolzenfelzton v.v. Van zeilen komt niets, te weinig wind en pal achter.

Dan maar op de motor. In de nacht passeren we het nieuwe windmolenpark boven Borkum. De maan komt in het zuiden rood uit het water – pracht gezicht. Vervolgens komt de zon dito rood in het oosten uit het water. Wat een prachtige nacht en een hele vlakke Noordzee. Dat hebben we nog nooit meegemaakt.

Zondag 18 mei:
08.30 uur: we zijn 24 uur onderweg en hebben 160 NM afgelegd. Grootste gedeelte op de motor. We verleggen de koers bij GRG ton Elbe/Jade richting Helgoland. Het wordt een prachtige dag. Nog 14 NM naar Helgoland en dan 40 NM naar Hörnum op het eiland Sylt (DE). De voorspelde oostenwind blijkt uit noord te waaien en is pal tegen. Dat is jammer, evenals de stroom die tegenloopt. We zoeken naar de aanloop ton voor de 12 NM lange geul naar Hörnum. Het zicht is matig en er staan aardig wat golven en naast de geul branding op de ondiepten waardoor de tonnen moeilijk te vinden zijn. Onze kaarten kloppen goed en we varen zonder problemen naar de haven en kunnen afmeren achter een Duits jacht aan een drijvende steiger. Het is 17.00 uur en op de log staat 215 NM. We liggen goed en waterdiepte oké. Stroom en water op de steiger voor 27 euro.
Sylt is een eiland gelijk aan bv Norderney. Het heeft prachtig witte zandstranden. We lopen een rondje om de punt van het eiland.
De koelkast is weer ontdooid en dat is jammer na zo’n dure reparatie.
We eten aan boord en morgen zien we verder.

Maandag 19 mei:

Het vlees in het vriesvak is erg ontdooid en we moeten iets onder nemen. Een gedeelte gooien we weg (de kipproducten) en 4 x ga ik maar alvast bakken voor macaroni, nasi en de runderworstjes. Dat is in ieder geval gered en blijkt later nog erg smakelijk.
Nadat we de koelkast enige uren uit hebben proberen we deze op stand 4 opnieuw aan te zetten en ja hoor hij doet het weer. Wat een geluk met zo’n overvolle koelkast. We komen nergens meer aan.
Fred doet 1 liter olie bij de motor, maken de boot een beetje schoon na de regenbui van vannacht en helpen de buurman wegvaren. We besluiten dat het verstandig is nu het nog goed zicht is en de wind ESE waardoor weinig zeegang, dat we de geul net zuid van het eiland door kunnen varen wat onze route zo’n 20 NM verkort.
We willen halftij door de geul ivm de ondiepe drempel.
Om 14.00 uur varen we de haven uit. We hebben veel stroom tegen en vinden de geul (4 rode prikken) en op de drempel staat niet minder dan 6 meter water. We denken te kunnen zeilen maar wederom is de wind noordelijk en de stroom tegen. We varen vlak onder de kust van het eiland Sylt met zijn witte zandstranden maar ook foeilelijke flatgebouwen. Om het eiland te ronden moeten we weer door een betond geultje vlak langs het strand varen. Het is prachtig weer geworden en als we het eiland ronden loopt door het hoofdvaarwater het cruiseschip Le Boreal. We willen naar Rømø maar zien op de kaart dat er vlak boven List een ankerboei in een baaitje moet liggen. En inderdaad er ligt een grote gele ankerton in een wonderschone omgeving in 5 meter diep water! Die ligt op ons te wachten. Het stroomt behoorlijk en tegenstrooms zetten we onze haak in de ton. Er drijft ook een dikke lijn aan de ton en daardoor halen we nog een lijn zodat we goed verankerd zijn aan de ton. Het is 19.30 uur en afgelegde afstand 40.7 NM. Het stroomt enorm langs de punt van het eiland en we genieten wat het prachtige uitzicht. Eten lekker nasi en kijken naar de zonsondergang. Wat een mooi plekje…..
Echter, het venijn zit hem in de staart. Het wordt donker, pikdonker en we wachten de kentering van de stroom af. Er is geen wind en de boot draait mee met de veranderde stroomrichting. So far, so good.
Dan wakkert de wind aan uit oosten waardoor we niet meer de beschutting van het eiland hebben. Het wordt een soort horrorverhaal met een gevecht met een grote gele ijzeren ton. Na het draaien van het schip gaan we om 01.00 uur maar eens te kooi. We liggen er net in en horen bonken tegen de romp. De TON!! We rennen naar buiten en inderdaad, de ton ligt tegen de boot. De wind waait met E 5 bft  en er staat een behoorlijke deining. Wat is er gebeurd? We halen de ton los en denken weer te gaan slapen, maar daar komt die horror ton weer uit het niets op onze boot af maar nu aan de achterzijde. Hard rondtollend. Het waait flink, het stroomt enorm en het is pikdonker. We moeten die ton zien kwijt te raken…… Met alle kracht die we hebben trachten we beschadigen van de romp te voorkomen, halen een voor een de lijnen los en bevestigen deze wel weer opnieuw maar nu aan het achterschip en we liggen weer. Vermoeid en verontrust na dit avontuur mag Kitty nog een paar uurtjes in de kuip wacht houden. Het is koud, 10 graden, maar wel weer vroeg licht. Fred heeft het erg koud en gaat te kooi. Vanwege de deining is het onplezierig nog op deze wonderschone plek te blijven liggen. We schouwen de romp maar zien geen beschadigingen. We denken toch om de verzekering in te lichten mochten er toch nog dingen aan het licht komen. We hebben het dinsdag gemeld.

Dinsdag 20 mei:
We proberen beide lijnen van de ton los te halen. Vanwege de stroming is het niet eenvoudig. Dan zetten we zeil en varen met matig zicht de geul uit naar open zee. Wind E3-4, 16 graden en barometer 1011 HP.
We proberen nog eens te analyseren hoe de ton zo op ons af kon komen. We denken dat de zware landvast die we hebben gebruikt naar beneden is gezakt en achter de kiel is gehaakt waardoor deze zich ging gedragen als een soort spring. We gaan eerst een drijvende lijn kopen zodat we dit niet meer kunnen krijgen.
We kunnen een stukje zeilen maar gezien de afstand die we moeten overbruggen gaat de motor als snel bij. We passeren via vaargeul Slugen het Horns Rev in matig zicht en kunnen dan nog een uurtje zeilen. Dan is het op en nog steeds stroom tegen. Om 19.30 uur meren we af na 83.3 NM in Hvide Sande tegen een aangewezen drijvende steiger door de havenmeester.

We liggen er prima. Het is zonnig geworden en. hebben van hieruit een goede kijk op de drukke havenactiviteiten. In een envelop moeten we de Havnepenge doen met de bootsnaam erop.

120 DK of 15 euro. Dat laatste doen we. Is iets voordeliger (grapje). We maken een prima nacht en dat is maar goed ook. We hadden nog iets in te halen.

Woensdag 21 mei:
Lekker uitgeslapen en koffie in de kuip. Dan even door het toeristische Hvide Sande gelopen en vers brood gehaald. Om 13.45 uur met een SSW wind kracht 3-4 koers gezet naar Thorsminde. We zeilen een uurtje en wederom is het op. Het weer knapt op na de regen van gisteravond en het wordt warmer.

Onderweg bereiden we de reis voor door de Limfjord.
Oeps, er is een brug met een hoogte van 26 meter. Daar kunnen we niet onderdoor. Met de Contest 43 was het geen probleem in 1997 maar nu zoeken we naar een andere weg en die is er. De noordelijke koers heeft namelijk wel klapbruggen. Om 18.15 uur meren we af achter in de haven van Thorsminde. We hebben enige moeite de lijnen om de hoge palen (diepe groeven van lijnen in de palen getuigen van eerdere slechte weersomstandigheden!) te krijgen maar het lukt met water en stroom voor de deur. Afstand 25.1 MN. Een smalle strook duin biedt ons nu beschutting tegen de zee. Het is maar goed dat het rustig weer is. We wandelen over de duinen en tanken water. De wind zakt
weg, draait een rondje en komt terug als S4-5.  Ook hier een envelop voor de havnepenge 160 DK of 22 euro. Deze keer doen we 160 DK.We maken een goede nacht.

Donderdag 22 mei:
Wekker om 08.00 uur. We willen vanwege de voorspelling dat er SW-W 6-7 bft komt vroeg vertrekken. Als we op tijd vertrekken hebben we stroom mee en dat is aangenaam.
We maken alles in orde en om 10.00 uur gooien we los.
Wind is zuidelijk 4-6 bft. Dat is pal achter en we gaan alleen op de genua wat ons een heerlijk tochtje langs het strand bezorgt. De hele kust is hier bezaaid met bunkers gemaakt door de Duitsers in WO II.
Prachtige zeiltocht langs de kust. Onderweg maakt een grote heli een rondje om onze boot. We zeilen de vaargeul in en vlak voor de haveningang van Thyborøn gaat de motor aan. Afgemeerd om 15.00 uur en welkom geheten in de Limfjord door vriendelijke Denen van SY Brunhilde uit Nibe die voor ons liggen.
Afstand 21.4 NM
Ook hier weer geen Wifi. In de rest van de fjord waarschijnlijk wel volgens de Denen.
De wind zakt weer wat af en er vallen wat regen druppels. De temperatuur is oké. We hebben een prima reis gehad voor het afgelegde traject over de Noordzee. We gaan nu richting Oostzee.

Vrijdag 23 mei:
Vannacht heeft het behoorlijk geregend. De boot is rood van stuifmeel en er zit aardig wat zand op door de inmiddels gedraaide wind uit NNW 4-5. We liggen nu aan lagerwal maar de steiger is hoog. Bootbuurman vertelde ons dat hij tussen wal en schip is gevallen: dus oppassen met afstappen!
Als het droog wordt vertrekken we om 13.00 uur uitgezwaaid door SY Brunhilde en SY Moin-Moin uit Duitsland.
We zeilen op de genua in de geul naar de Oddesundbroens. Deze wordt voor ons geopend om 16.10 uur. Het laatste stuk gaan we op de motor meanderend tussen de eilanden en ondiepten. We kunnen niet via het hoofdvaarwater omdat daar de brug met doorvaarthoogte van 26 meter ligt. Hier is het echter veel mooier, navigeren iets lastiger. We zoeken een ankerplekje bij deze noordelijke wind ten zuiden van het eilandje Agerø (56.42,30 N en 08.35,40 E). Als we het anker om 18.30 uur laten vallen breekt er noodweer los. Afstand 26.3 NM.
Het is jammer dat de wind draait naar W waardoor we een beetje knobbelige nacht hebben.

Zaterdag 24 mei:
Fred wordt vroeg wakker van het zonnetje. Laten we eens vroeg gaan varen het ziet er zo prachtig uit. Om 08.15 uur gaan we anker op, spoelen de blubber van het anker en varen naar de moeilijk te vinden boeien van de vaargeul. Om 08.45 uur zijn we weer onderweg. Vaargeul is prima van diepte maar daarnaast is het erg ondiep. Goed navigeren dus! Het zonnetje is alweer weg en inmiddels varen we in potdichte mist op het radar. Er is geen verkeer - behoudens een pont en een zeilbootje - dus goed te doen.

Vanaf het plaatsje Doverodde kunnen we zeilen, alleen op de genua. Vlak voor de Vilsundbroens trekt de mist op. We krijgen om 12.45 uur 3 x rood (verkeer komend uit zuidelijke richting mag passeren) en de brug gaat open. Een Deen komt door de brugopening en dat is toch tegen de regels. Hij mag pas passeren bij 2 x rood. Een andere Deen wacht keurig op zijn beurt.
We zeilen verder richting Feggesund en meren om 15.15 uur af aan een gele ankerboei van DS in natuurhaven Hovsør (56.59N en 08.52E). De beloofde rustige ankerplek is toch bij deze wind (W4) niet erg rustig. We kijken het nog even aan voordat we de nacht ingaan.
We wikken en wegen en toch lijkt de wind te kalmeren. We gaan vroeg te kooi. De hele nacht hebben we gezwaaid achter de ton, wind wakkerde aan tot zeker 6 bft, mogelijk 7 bft. Dan toch maar weer aangekleed en wel op de bank slapen/waken. Het is erg nevelig.
Bij wind, zeker geen aanrader deze ankerplek met gratis ton.

Zondag 25 mei:
Na een onrustige nacht willen we maar vroeg ankerop gaan. We maken om 08.15 uur los en moeten een tijdje op de motor varen daar de spanning van de accu’s onder de 50% is gekomen. Motorzeilend naar de ingang van het Løgøsterkanaal. Het is koud, zwaar bewolkt en het zicht matig. Lukt prima en dan gaat de brug helaas vlak voor onze neus weer dicht. Dit betekent een half uur wachten aan lagerwal voor de brug. Brugopening nu om 11.00 uur. Daarna wordt het prikken varen door een prachtig landschap. Zelfs het weer lijkt op te knappen. We lopen de drie schepen in die voor de brug lagen en wel door konden en dan doen we de motor uit. De wind is inmiddels W 5-6 geworden en de zon komt door. Heerlijk weer en we varen tussen de prikken door zeilend met de genua. Het gaat een beetje te hard en af en toe reven we het voorzeil. We zeilen tot vlak voor de spoorbrug van Ålborg. Deze brug draait om 14.50 uur en de verkeersbrug draait 10 minuten laten. We hebben inmiddels veel stroom mee en we zeilen zittend in de zon de fjord uit naar……

Even zoeken, bellen een havenmeester om info over de waterdiepte (zou gebaggerd zijn maar nog bij de uiterton nog maar 2.30 m water onder de kiel…) en uiteindelijk toch maar gekozen voor Hals waar we voor de kant kunnen en een prachtig uitzicht over de fjord hebben. Er is hier heel wat veranderd sinds ons laatste bezoek in 1997. Havenmeester begroet ons en vertelt ons een en ander. Liggeld kost 170 DK maar inclusief internet mits we in de keuken van het havenkantoor gaan zitten. Totaal afgelegde afstand vanaf Thyborøn is 113 NM.

Onze achterbootbuurman weet niet precies hoe laat hij weg wil. Is het 06.00 uur of toch 09.00 uur? Uit eindelijk toch 07.00 uur maar bij Duitsers weet je het nooit. Hun stuurkunst laat vaak te wensen over.
Op tijd naar bed en we slapen verrukkelijk.

Maandag 26 mei:
Heerlijk geslapen en we worden om 06.00 uur gewekt door een andere Duitser die op pad gaat. Onze achterburen gaan om 06.30 uur weg en maar goed dat we er ook waren om ze van ons af te houden.
Nu we toch vroeg op zijn gaat Fred eerst de mail op halen. Maar liefst 127 berichten….We beantwoorden wat we kunnen en deleten een gedeelte. Daarna gaat Fred boodschappen doen en drinken we op ons gemak koffie. Sturen de laatste mail op en halen kersverse weerberichten op. Rustig weer vandaag. Dat wordt op de motor varen.
We liggen laag aan de steiger. Er is veel water weggewaaid de laatste paar dagen.
Rond 10.00 uur vertrekken we. Eerst de vaargeul uit en dan proberen te zeilen maar er is te weinig wind. Het is koud maar de zon komt eraan! We verleggen onze koers richting Grenå en dan komen de eerste Galewarnings binnen (VHF kan. 3).
-       Southern Baltic: NE 18 ms
-       Western Baltic: NE 18 ms
-       Belts and Sont: ENE 15 ms
-       Kattegat: NE 15 ms
Dit betekent minimaal windkracht 7 of meer vanuit het NE.
We hebben de meest recente weerberichten met een klein Hoog boven Jutland dat langzaam afzwakt en verder geen vervelende weersverwachtingen. De lucht ziet er prachtig uit maar de halo om de zon verraadt misschien een en ander….

Zeilen kunnen we niet maar met de genua bij zetten we koers naar Grenå. Een beetje druk vanwege de galewarning op onze tocht! Het wordt prachtig weer, windkracht nul en we denken maar niet aan de galewarning voor ons gebied (Kattegat). Fred houdt de barometerstand ieder uur in de gaten maar vanaf 11.00 uur tot 16.00 uur valt deze maar 1 millibar. Het wordt een heerlijke dag en met windkracht NNE 1 lopen we de haven binnen. Bij het stuurboord havenhoofd zie ik 2.10 op de dieptemeter. Fred, het is ondiep!!!! Vast! We zagen een man op een fiets heel hard aan komen fietsen en op het bankje gaan zitten bij het stuurboord havenlicht, armen over elkaar en kijken: als we vast zitten wijst hij dat we terug moeten en via de BB kant naar binnen. En inderdaad, daar staat genoeg water. Als we afmeren zien we ook dat het water enorm is gezakt door de westenwind van de afgelopen dagen: zeker 1 meter.

We meren achterwaarts af in 2.70 meter diep water. Laat die storm nu maar komen. Niemand gelooft erin hier. Als we al een tijdje liggen komt het water langzaam terug en om 20.00 uur is het 3.20 meter geworden. Inmiddels zijn er nog 5 Zweedse jachten, een Duits en een Zwitsers jacht binnen gelopen. Zij hebben afgemeerd aan de tweede steiger pal voor de haven ingang. Vandaag is dat nog een goede optie…..
Afgelegd op de motor 49 NM. Zoveel vanwege tegenstroom van een tot anderhalve knoop. Liggeld: 255 DK.
De avond is prachtig en de wind 1-2 bft uit NNE.
Wat we morgen doen is afhankelijk van de weerontwikkelingen.
We genieten nog even van het prachtige weer, wel fris maar zonnig.

Dinsdag 27 mei:
Liepen we op 26 mei vast in de haven (4 m water???) nabij stuurboord havenhoofd zonder wind, hadden we ’s nachts en overdag ENE 6-7 en gelukkig kwam er ook halve meter water bij in de haven. Brekers op de havenhoofden en allemaal drijfhout in de haveningang.

We wachten maar een dagje… In de middag minder wind ENE 5-6 en iets minder golven maar weer liep het water weg.
In de aankomende nacht zou er mogelijk nog meer wind komen en wel uit dezelfde richting. We moeten nu weg anders komen we er morgen niet meer uit.
De Zweedse jachten lagen zo slecht aan de steiger dat die ook besloten om te vertrekken evenals het Duitse jacht dat ook 2.10 meter stak. Fred is met hen voor vertrek nog even bij de haveningang gaan kijken en de weg gewezen door het diepste water.
Om 15.30 uur - we bereiden ons voor op vertrek -komt een Deen zeggen dat er erg weinig water in de haveningang staat. Geen leuk vooruitzicht. Loop je vast moet je terug zegt hij. Maar dat is bij deze zee echt onmogelijk. We weten dat het meeste water staat aan stuurboord bij uitvaren. We bereiden ons goed voor, nemen een aanloopje en de turbo aan en zo richting uitvaart haven met bonkend hart. Water steeg en zakte tot 2.20 meter op ons log terwijl wij met de vleugels 2.30 meter diep steken. We zijn eruit roept Fred en de golven die we dan tegenkomen deren ons niet meer. Verder alleen op de genua pal voor de wind met de hoge golven richting Ebeltoft. De Zweden voor ons en die lopen we in, het Duitse jacht loopt achter ons. Sturen geblazen maar als we de hoek om zijn is de wind er nog wel maar de golven zijn weg. Nu nog een plaatsje zoeken. Eerst Traffichaven maar hier liggen we aan lagerwal en met de komende windverwachting geen optie. Fred loopt naar de Skudehavn en daar blijkt een lange steiger aan hogerwal op ons te wachten.  Afgelegde afstand 33.7 NM. Rust. We eten pas om 21.30 uur en hebben morgen maar eens een rustdag voor schoonmaak en was.

Woensdag 28 mei:
Nu is het weer na zijn sombere en erg koude start goed opgeklaard. Nog in de hele Baltic NE winden 7-9. Morgen gaan we verder. Vandaag een beetje lummelen en drie wassen gedraaid. Was snel droog bij deze wind.

In de middag even naar het museum waar de schoener Jylland ligt gelopen en zien dat daar ook goede afmeer plekken zijn in diep water en houten steigers. Liggeld betalen in het museum. Voor een volgende keer weten we dat maar alvast.
We halen nog een paar boodschappen en gezien de ENE wind nog even blijft gaan we morgen verder.
Donderdag 29 mei:
Vertrek om 08.30 uur na een heerlijk rustige nacht. We kunnen 23 NM zeilen richten zuidwesten en dan is de wind op. Inmiddels weer prachtig zonnig weer. Wel koud, maar achter de buiskap is het heerlijk. Rest op de motor, maar waar heen?
We besluiten te gaan ankeren in de Fænøsund nabij Middelfart. Vlak voor Fredericia komen een aantal barken en schoeners de geul in varen. Imponerend is de Poolse driemastbark Dar Mlodziezy, 354 ft lang.

Er komt een loods aan boord en vlak voor ons pikt een sleepboot een lijn op van de achterzijde van het schip om deze af te remmen. Om 18.30 uur laten we het anker vallen in 7,8 meter diep water. Enkele meters dichter naar de kant is het nog maar 1 meter diep. Afgelegde afstand is 62,6 NM. Bootje in het water en Fred gaat even varen en de mogelijke beschadiging van de gele ton bekijken. Beetje verf op onze antifouling en verder oké. Gelukkig. Als de avond valt is het wonderschoon, wind oost en koud. Verwachting voor morgenochtend N-NW. Dan geeft deze ankerplek nog een goede beschutting. Westelijke wind is hier slecht.

Vrijdag 30 mei:
We worden om 06.00 uur wakker. De boot doet raar….de wind is naar west gedraaid en er lopen golven. Opstaan dan maar, bootje opbergen en ontbijten in de kuip want we worden gewekt met een zonnetje. West 3bft is toch niet aangenaam hier. We gaan anker op en leggen de boot even vast aan een gele ton om ons ontbijt af te maken. We ruimen alles op en gaan om 09.15 uur verder richting Aarøsund om daar te tanken en daarna nog iets zuidelijker te gaan. Al varende blijkt het schitterend zeilweer te zijn. De wind west 4-5, zonnig maar wel koud en we hebben een heerlijke bezeilde koers naar Kielerfjord. Waarom zouden we niet genieten van een prachtige zeildag?
Vol tuig kiezen we een andere richting en varen met 9 knopen snelheid langs het eilandje Barsø en kunnen dan koers verleggen naar zuid cardinaal ton zuidelijke van Als. Ideale zeildag. Zon, voldoende wind en veel Duitse jachten die een rondje om de Deense eilanden maken (het is immers Hemelvaart weekend).

Als we de zuid cardinaal ton aan stuurboord van ons hebben is de drukte voorbij en de zee helemaal alleen voor ons. We varen nu 70-75 graden aan de wind richting Kielerfjord, iets scherper en veranderen de zeilvoering: genua iets kleiner gemaakt en de stagfok erbij. Dat loopt prima 9-10 knopen. Zo’n dag mag je niet laten lopen. In 9 uur tijd zeilen we tot voorbij Leuchturm Kiel. Dan gaat de motor aan en om 19.00 uur meren we achterwaarts af in een stille haven van Holtenau. Afgelegde afstand 78 NM waarvan er 75 NM gezeild zijn. Super dag!
En dito nacht.

Zaterdag 31 mei:
Om 07.00 uur gewekt door sirene dicht bij. Er staat een ambulance voor de haven en mogelijk is er iets aan de hand op een van de jachten aan de overzijde. De havenmeester komt hier ook altijd zo vroeg. 11 euro komt hij op halen en vertelt dat er een oudere man hartklachten heeft gekregen aan boord van een Duits jacht. Hij wordt van boord getild en in een rolstoel naar de trap gereden. Daar wordt hij opgetild en naar de ambulance gebracht. Fred haalt broodjes en Kuchen bij de bakker en we zien dat er twee Duitse jachtjes ook geschut willen worden. We moeten maar mee. VHF 13 Kielkanal IV en we worden vriendelijke te woord gestaan. Grosser Nordschleuse in 10 Minuten. Wo sind Sie? Im Hafen. Of we maar voor de sluis willen komen en met drie schepen varen we in de hele grote sluis die alleen voor ons wordt geschut. Het is 08.45 uur en we hebben ‘Freie Fahrt ins Kanal’. Havenkantoor is gesloten en dit scheelt ons 35 euro en dat is leuk. Gaan we vanavond maar van eten.
Er staat veel wind uit westen (tegen!) en het is erg koud. Onderweg douchen we een voor een omdat we warm water hebben en om 12.30 uur meren we af bij Schreiber 66 km aan NOK.
Motorurenstand is 960,9 uur
We tanken 448 liter diesel en dit kost 715 euro!
Met volle tank varen we naar Rendsburg waar we al verwacht worden tussen 13.00 en 14.00 uur. Helaas is de plaats naast Greif bezet maar Jürgen en Adelheit vragen of we bij de naburige haven voor de kraan kunnen liggen en dat blijkt goed te zijn. De eerste voorzitter is al op de hoogte, de havenmeester ook en iedereen gaat akkoord. En wat een heerlijk plekje; beter nog als aan Greif.
We meren af om 13.30 uur na 21.7 NM.
Jürgen komt ons begroeten en om 15.00 uur drinken we koffie met Kuchen en drinken nog een biertje met Jürgen en Adelheit.
Dan gaan we terug, eten een hapje in de stad met free Wifi en daarna in het praethus tot laat borrelen en bijkletsen. Er is toch maar weer een jaar voorbij…….

Zondag 1 juni:
Weersvoorspellingen: weinig wind in gehele Noordzee en Oostzee regio.

Jammer van het weer: drizzle en alles wordt vies nat. Dat zijn we niet gewend deze reis. We liggen prima en morgen gaan we fietsen en boodschappen doen. Vandaag nog even de krant lezen die we gisteren hebben opgehaald in het restaurant.
We eten in restaurant Riverside in de jachthaven van Rendsburg en na het eten nog een borreltje drinken met Adelheit und Jürgen.

Maandag 2 juni:
We worden gewekt door het zonnetje dat heerlijk in onze kuip schijnt. Het is een stuk warmer geworden. We gaan te voet naar de Edeka om boodschappen te halen. Goed gesorteerde winkel en we nemen weer voor een aantal dagen lekkere dingen mee. Dan fietsen in elkaar zetten en op weg naar de aardbeienboerderij. Het NOK steken we over met de `schwäbfähre’ en fietsen door een glooiend landschap tussen de akkerbouwvelden. Op de boerderij – een enorm landgoed waar van alles wordt verbouwd – is het gezellig druk. Stoeltjes en tafeltjes met tafelkleden met aardbeienmotief, parasols en een overheerlijke bak aardbeien met slagroom.
We blijven een half uurtje en fietsen via Fähre Sehstedt langs het NOK terug naar Rendsburg. Leuk tochtje van ongeveer 40 km.

VHF 23 DP07 19.48 uur: der Trend für Donnerstag SW-W 5-6

Morgen gaan we verder en willen proberen om woensdagavond in Norderney te zijn. We nemen afscheid van Jürgen en Adelheit en misschien tot volgend jaar weer. Fred krijgt Durchfall van te vette snoeperijen maar is verder niet ziek. We maken een goede maar korte nacht.

Dinsdag 3 juni:
De wekker gaat om 03.50 uur. Om 04.00 uur gooien we los en zijn onderweg naar Cuxhafen. Op het NOK een serene rust. Geen verkeer, geen wind maar ook potdichte mist met zicht o meter. Motor uit en langzaam door de mistbank glijden. Het vrachtverkeer heeft allemaal AIS en wij ook, maar misschien is er nog pleziervaart onderweg en op de radar is moeilijk iets te onderscheiden. We komen 1 zeilboot tegen en uiteindelijk komt de zon en heel langzaam wordt het beter. Prachtige plaatjes, maar goed dat we naar het westen varen. Wij hebben beter zicht. We hebben gehoord dat de kleine sluizen eruit liggen en we met de beroepsvaart mee moeten schutten. We melden ons om 09.30 uur (36.8 NM) op VHF 13 Kielkanal I. We kunnen direct mee met drie andere schepen. Twee grote schepen liggen al in de sluis als het schip voor ons met te weinig vaart naar binnenloopt en tegen de sluiswand wordt aan gegooid. Natuurlijk blijven de hek en boegschroeven aan. Wij komen gelukkig goed aan de kant. Als de sluisdeur opengaat begint het Nederlandse baggerschip al te roepen dat we moeten opschieten en wij voor hem de sluis uit moeten varen. We vragen hem de boegschroef uit te zetten omdat we anders niet van de kant af kunnen komen. Ze zetten deze zachter en dan kunnen we  wegvaren en zijn om 10.00 uur op de Elbe. Helemaal vlak en lekker zonnig. Op de motor naar Cuxhafen met goede stroom mee. Het is om 11.48 uur LW Cuxhafen. 10-11 knopen snelheid over de grond. Dan ben je zo in Cuxhafen. We kunnen afmeren achter een motorboot aan de lange steiger en worden hierbij geholpen door de Duitse eigenaar. Mooi ingeparkeerd na 50.8 NM. Het is 11.50 uur. Bij betalen van het liggeld zeggen we een getijdenstop maken en dan betalen we geen Kuhrtax.
Jammer dat er aan de andere kant van de pier een werkschip ligt die zijn aggregaten aan heeft. Blijft ook overnachten.
We genieten lekker van het zonnetje en maken alles weer in orde voor de oversteek naar Norderney.

Woensdag 4 juni

HW Cuxhafen om 05.54 uur
HW Norderney om 16.20 uur
We vertrekken om 06.00 uur. Het is weer zonnig en weinig wind (SE3). We melden ons op VHF 71 en motorzeilend varen we de Elbe af. Geen golven alleen door de passerende scheepvaart. De Jade en Weser steken we deels zeilend en deels met de motor bij over. Polizeiboot 3 gaat aan boord bij een geankerd vrachtschip ivm een overtreding. We zien het gebeuren. Om 12.48 uur op VHF 28 komt DP07 met waarschuwingen voor buien met wind 5-6 en mogelijk 8 bft. Vlak voor de RW aanloopton van het Dovetief wordt de lucht zwart, zitten er honderden vliegen op de boot en gaat het regenen. We halen de zeilen weg en gaan op de motor verder. Een buitje en dan klaart het weer op. Om 15.45 uur varen de de haven van Norderney en en meren af in een box. Havenmeester roept iets anders maar daar gaan we niet liggen. Vannacht gaat het al harder waaien. Afstand 71.7 NM. Naast ons ligt MS Inge, een Elling en eind van de middag komt er een andere Elling naast ons liggen. Ze blijven beiden tot na de Pinksteren. Heerlijk rustig. We liggen goed. We eten heerlijke zeetongetjes met asperges. We blijven een aantal dagen hier.
We hebben geen keus omdat vanwege de Pinksteren alle havens overvol zijn in Duitsland maar ook in Nederland.

Donderdag 5 juni:
Regen, onweersdreiging en af en toe harde windvlagen SW 5-6. Het is onbestendig en koud. Hadden we geen warme Pinksterendagen in het vooruitzicht????
Vandaag Dauerregen en dat duurt inderdaad erg lang en er valt veel. We liggen goed tussen de palen en de eerste bootjes vanaf het vaste land lopen de haven al binnen. Max. 39 knopen wind uit de buien.

Vrijdag 6 juni:
De dag begint vriendelijk. Zonnetje, wind N3, 16 graden en barometer op 1017 hPa. We gaan op de fiets om de luchthaven om te informeren of we kunnen vliegen naar Juist. Heerlijk zittend in het zonnetje drinken we een biertje en kijken naar de 'jetset' die met privé vliegtuigjes naar Norderney komen voor een lang Pinkster weekend. Alleen op maandag, woensdag en vrijdag zijn er vluchten naar Juist en dat is jammer.

Als we terugkomen in de haven ligt deze behoorlijk vol. We lopen over de steiger terug naar de boot langs de kleine bootjes waar de drank al aardig in de man/vrouw is. Ze zijn luidruchtig maar niet vervelend. Wel vinden ze dat we er ‘overdressed’  eruit zien in onze fiets outfit. Beetje gelijk hebben ze wel want de afstand die we gefietst hebben is maar 19 km. Het eiland is slechts 14 km lang en 2 km breed. Bijna de helft van het eiland is vogelreservaat en niet toegankelijk voor fietsers. Je bent dus zo uit gefietst, maar wel prachtig.
We eten op het terras weer een visje met asperges en kijken over de overvolle haven uit. Druk en veel herrie maken ze, maar dat wisten we vooruit.
Als we iedere dag een nieuwe code halen voor het internet dan hebben we redelijk bereik. ’s Avonds zitten we binnen om een beetje van het lawaai af te zijn en slapen verder oké.

Zaterdag 7 juni:
In de krant lezen we dat er met de pont uitstapjes zijn naar Juist. We gaan informeren maar het is onjuist. Alle ponten worden ingezet om toeristen te vervoeren van Nordeich (vaste land) naar Norderney v.v. Dat zijn 27 ponten heen en 28 ponten terug tijdens Pinksteren. We fietsen naar het plaatsje en daar is het overvol met schreeuwende, bierdrinkende  jongelui. We doen een paar boodschappen en gaan dan toch maar lekker op de boot zitten. We hebben gezellig contact met de crew van MS Inge, we lezen wat en beantwoorden de e-mail.
’s Avonds trekt er weer een storing over met regen, wind en onweer.

Zondag 8 juni:
Uitslapen, alles opruimen, fietsen weer goed vastzetten. Fred haalt de bestelde broodjes op en betaalt de rekening. Jurg, de havenmeester is jammer genoeg vrij en deze havenmeester vraagt direct hoe breed het schip is. Jurg had voor ons een leuk prijsje gemaakt maar nu betalen we de hoofdprijs. 200 euro en dan worden we nog gematst omdat we vroeg vertrekken en die nacht niet gerekend wordt.
De betonning van de Schluchter is ernstig gewijzigd en we lezen de nieuwe coördinaten van de rode tonnen op het prikbord en veranderen deze in de kaart. Het scheelt een heel stuk!
Om 22.00 uur trekt er mist over de haven. Zeer dichte mist, nog geen 50 meter zicht. Dit is niet goed want we willen morgenochtend om 06.00 uur vertrekken.

Maandag 9 juni:
Weersverwachting is vandaag nog redelijk: E 3-5, maar onweersdreiging met buien, veel regen, hagelstenen en windvlagen tot 8 bft Nederland (code rood Limburg) en 10 bft. Duitsland. Daarna draait de wind naar WSW 5-6.
De mist is opgetrokken en om 06.00 uur gooien we los.
HW Norderney: 08.48 uur
HW Schluchter: 08.26 uur
HW Vlieland: 18.25 uur
Weer Norderney: ENE 3 bft, 15 graden, 1021 Hpa
Het zicht is redelijk en op de motor gaan we het gat uit. Dan zetten we de genua bij. Al snel krijgen we bezoek: een aanval op ons schip van een aantal duiven die de weg kwijt zijn vanwege het mindere zicht. Ze gaan overal op zitten, vliegen tegen de mast en tegen het zeil en willen de kuip in. We hebben het er druk mee, tot ze positie kiezen bij de mast. Af en toe zijn het net een stel kleine ongehoorzame kinderen. Iedere keer probeert de rode duif in de kuip te klimmen.We sturen hem weg, hij schijt weer en gaat af tot hij weer onrustig wordt. We wijzen ze het land aan: Juist, Borkum, Ameland, Terschelling en Vlieland.
Ter hoogte van Borkum (10.15 uur) worden we staande gehouden door de Küstenwache. Met grote snelheid komt een rib onze kant op. We filmen en maken foto’s voor onze verzameling maar daar zijn de heren niet van gediend. Ze nemen onze pasporten mee en na enige tijd krijgen we ze terug.

Wilt u de duiven niet van ons overnemen?? Anders gaan ze mee als verstekelingen over de grens. Dat moet de Nederlandse Kustwacht maar regelen en eet ze niet op hoor! Dan varen ze weg en wij gaan verder op pad. Zeilen kunnen we niet. Wind is pal achter maar met beide fokken op geeft het iets meer snelheid. De dreiging van slecht weer blijft maar komen. Af en toe trekt de lucht dicht, maar even later toch weer zon. De duiven moeten we in toom houden. Ze schijten de hele boot onder, zijn soms onrustig, drentelen over dek en af en toe zitten ze gedrieën naast elkaar.

Rond 19.00 uur lopen we de geul van het Zuidelijk Stortemelk binnen en zijn om 19,45 uur in de haven van Vlieland. Afgelegd 103 NM binnen 14 uur. Helaas alles op de motor. De duiven blijven rustig zitten en hebben geen enkele behoefte ons te verlaten. We meren af en dan zet Fred de duiven van boord. Ze gaan een beetje lopen op straat maar blijven vlak bij ons. We gaan eerst de boot afspuiten en dan lekker eten. Het is warm in de haven en heel erg rustig qua wind. De haven zelf ligt erg vol met kleine boten en oudere mensen. Gaat de onweerstoring ons voorbij?
We slapen heerlijk tot….

Dinsdag 10 juni:
Om 06.00 uur precies gaat het los: veel mensen op de steiger en harde wind uit het SW 8-9 bft. Toch maar een extra lijntje zetten en kijken of we goed liggen. De storing duurt tot 08.15 uur en dan kunnen we nog even verder slapen.
Ontbijt met verse broodjes en koffie met appeltaart. Dat hebben we verdiend.
Onze verstekelingen bevinden zich alle drie vlakbij de boot, lopen wat te pikken in de grond maar gaan niet vliegen.
In de ochtend fietst er een man langs en kijkt geïnteresseerd naar de duiven. ‘s Middags komt hij terug met voer en ik vraag of hij soms duivenmelker is. We vertellen hem het verhaal van de drie duiven en hij neemt de rode duif mee. Die is van 2012; de andere twee zijn jonge duiven. Waarschijnlijk te ver doorgevlogen in het weekend vanwege het slechte weer. Hij gaat zoeken op een site of er duiven vermist worden en morgen komt hij terug.
We draaien twee wassen, maar die drogen slecht omdat er steeds wat regen valt. De wind is SW 5-6 en het is goed dat we hier zijn.
In de avond klaart het op en we fietsen nog een stukje over het eiland.

Woensdag 11 juni:
Lekker geslapen; maar vaak wakker door vroeg vertrekkende bejaarden. De eerste gingen al om 05.00 uur.
Koffie met appeltaart en dan komt Douwe met zijn verhaal over de duiven. De rode duif is al aan het aansterken maar hij heeft nog geen contact kunnen maken met de site. Hij komt zijn email en adres gegevens brengen en zal ons wat laten weten als er meer informatie is over deze duif (misschien wel een hele dure…) Douwe is boer en leeft helemaal met de natuur. We maken ook kennis met Joke zijn vrouw. We gaan proberen ook de twee jonge duiven te pakken maar dat lukt niet. Douwe neemt vanavond de rode duif mee met de boot naar het vaste land. Interessante man die leeft voor en met de natuur. He verhaal krijgt nog een staartje.

Als ze weg zijn gaan we een stukje fietsen over het eiland, door de duinen en naar het plaatsje om wat boodschappen te halen. We moeten wachten, de Spar gaat weer open om13.30 uur. Het is lekker weer, beetje koude wind.

Gesproken met de crew van SY Pallieter. Zij gaan vanavond naar Norderney om daar in de ochtend aan te komen. We geven ze de nieuwe coördinaten van de Schluchter mee.
Na een prachtige avond, rustig en lekker koel hebben nog even de mails binnen gehaald. Een bericht van Douwe en Joke over de duif.

“Beste Kitty en Fred,
Zo wij zijn weer thuis bij ons vee en alles wat groeit. Ik heb net de eigenaar van de rode duif gesproken. De duif hoort thuis in Meppel. Dat is dus niet ver van hier voor een duif.
Ik heb afgesproken de duif na een aantal dagen goed voer hier na telefonisch contact op te laten. Zij bellen dan bij aankomst in Meppel naar hier.
Ik moest jullie heel hartelijk bedanken. Niks vette euro’s die je schip binnen rollen dus. We moeten daarvoor weer heftig aan de slag naar het schijnt.
Joke staat morgenochtend om kwart over zes weer naast haar bed om in Tjerkwerd weer aan de slag te gaan. Ik mag een kwartier langer blijven liggen en dan wacht het vee.
Hopelijk ook voor jullie weer een fijn thuis komen na deze reis over zee. En weer met plezier aan de slag.
Hartelijke groeten van ons hier tussen het groen, ook namens Joke.
Douwe.”

We hadden ons al rijk gerekend, maar jammer. Heel erg leuk contact met deze mensen en het geeft een leuke afleiding voor de dag. Morgen gaan we ons laatste stukje naar huis afleggen. Het weer blijft nog goed, dus nog even genieten.

Donderdag 12 juni:
Gisteren drie overnachtingen betaald (150,00 euro!).
Lekker geslapen, om 07.00 uur opstaan en 07.30 varen richting de Omdraai/Scheurrak. Als we net de haven uit zijn komt een oranje Rib op ons afvaren. De havenmeester met een papier voor zijn neus. Of we betaald hebben……. We zwaaien maar hij reageert niet. Jammer.
We gaan over het wad naar Den Oever (HW 15.30 uur).
HW Harlingen: 10.08 uur
Kaartdiepte 90 cm, NAP 140 cm (komt erbij) en bij HW Harlingen komt er 110 cm bij. Er moet voldoende water staan. Stroom mee tot de Omdraai. Minste diepte 270 cm. 09.15 uur draaien we na 12.1 NM de Omdraai in. Om 09.40 uur zijn we ter hoogte van de SO34 en krijgen we steeds meer water onder de kiel. Het is prachtig weer, geen wind en volop zon. Weer op de motor maar desondanks een prachtige tocht. Zonnig en warm en als de brug net voor onze neus dicht gaat meren we om 13.45 uur voor 20 minuten af aan de remming voor de Stevin sluis te Den Oever. Afstand 42 NM. Om 14.10 uur zijn we op zoet water, geen muggen en we tuffen richting Medemblik (aankomst 16.00 uur). Eerst maar even tanken bij Kool. We hebben in de vakantie veel op de motor moeten varen: 117 uur.
Om 16.30 uur meren we af op onze eigen plek. Heerlijk en zonder averij thuis. 55.1 NM afgelegd vandaag.
Afgelegd: 1025 NM.

En dan nog het laatste bericht van Joke en Douwe ontvangen zondag 15 juni j.l.

“Hallo Kitty en Fred,
Vanochtend heb ik  “ jullie/onze” duif op de wieken laten gaan, nadat ik naar Meppel heb gebeld. Drie kwartier later werd ik gebeld dat ie op het hok zat en is binnen gelaten.
Ik heb ze ook jullie foto’s gestuurd.
Het avontuur is nu voorbij.
En jullie de volgende reis een bus met duivenvoer mee? En de site van de NPO in de favorieten???”