SY Arbor Vitae 17
mei t/m 12 juni 2014
Zaterdag 17 mei:
Arbor Vitae ligt klaar voor vertrek. Nog de laatste verse
producten aan boord en dan trossen losgooien. De compressor van de koelkast is
vervangen en die doet het ogenschijnlijk goed. Vrijdagavond bij Lindy en Thom
gegeten en Lindy heeft ons daarna naar Medemblik gebracht.
Goede nacht gemaakt. Zaterdag vertrekken we vroeg.
Het is rustig weer. We zullen waarschijnlijk veel motoruren
maken ivm hoge drukgebieden in onze omgeving.
08.30 uur gooien we de trossen los. Boot is schoon, gefoerageerd
en op de motor varen we naar Kornwerderzand (HW 12.05 uur).
VHF 1 Meldpost IJsselmeer: Variabel 1-3 en zonnig!! Wat een leuke start…….
Dit resulteert in honderdduizenden muggen en we zijn blij dat
we het IJsselmeer kunnen gaan verlaten.
Bij Lorentzsluizen is het erg druk. We willen afmeren maar
de wachtsteiger begint van achter naar voren vol te raken, waardoor wij
genoodzaakt zijn vooraan af te meren. Terwijl we dat doen komt een patserige
Hamburger met zijn grote motorjacht voorbij en wil aanleggen op dezelfde plek
waar wij al liggen. Hand gebarend en hoofdschuddend legt hij zijn schip voor de
onze neer. Onze achterburen vertellen ons over zijn gedrag.
Dan mogen we de sluis invaren en we meren af naast de grote
motorboot van de Hamburger. We liggen prima, zeker als de hele sluis vol komt
en iedereen maar moet inschuiven.
Goede beslissing. Om 12.10 uur zijn we geschut en varen over
de Boontjes, motorsailend.
Om 15.45 uur varen we het Zuidelijk Stortemelk uit (46.5 NM)
en zetten koers richting Stolzenfelzton v.v. Van zeilen komt niets, te weinig
wind en pal achter.
Dan maar op de motor. In de nacht passeren we het nieuwe
windmolenpark boven Borkum. De maan komt in het zuiden rood uit het water –
pracht gezicht. Vervolgens komt de zon dito rood in het oosten uit het water.
Wat een prachtige nacht en een hele vlakke Noordzee. Dat hebben we nog nooit
meegemaakt.
Zondag 18 mei:
08.30 uur: we zijn 24 uur onderweg en hebben 160 NM
afgelegd. Grootste gedeelte op de motor. We verleggen de koers bij GRG ton
Elbe/Jade richting Helgoland. Het wordt een prachtige dag. Nog 14 NM naar
Helgoland en dan 40 NM naar Hörnum op het eiland Sylt (DE). De voorspelde
oostenwind blijkt uit noord te waaien en is pal tegen. Dat is jammer, evenals
de stroom die tegenloopt. We zoeken naar de aanloop ton voor de 12 NM lange
geul naar Hörnum. Het zicht is matig en er staan aardig wat golven en naast de
geul branding op de ondiepten waardoor de tonnen moeilijk te vinden zijn. Onze
kaarten kloppen goed en we varen zonder problemen naar de haven en kunnen
afmeren achter een Duits jacht aan een drijvende steiger. Het is 17.00 uur en
op de log staat 215 NM. We liggen goed en waterdiepte oké. Stroom en water op
de steiger voor 27 euro.
Sylt is een eiland gelijk aan bv Norderney. Het heeft
prachtig witte zandstranden. We lopen een rondje om de punt van het eiland.
De koelkast is weer ontdooid en dat is jammer na zo’n dure
reparatie.
We eten aan boord en morgen zien we verder.
Maandag 19 mei:
Het vlees in het vriesvak is erg ontdooid en we moeten iets onder nemen. Een gedeelte gooien we weg (de kipproducten) en 4 x ga ik maar alvast bakken voor macaroni, nasi en de runderworstjes. Dat is in ieder geval gered en blijkt later nog erg smakelijk.
Maandag 19 mei:
Het vlees in het vriesvak is erg ontdooid en we moeten iets onder nemen. Een gedeelte gooien we weg (de kipproducten) en 4 x ga ik maar alvast bakken voor macaroni, nasi en de runderworstjes. Dat is in ieder geval gered en blijkt later nog erg smakelijk.
Nadat we de koelkast enige uren uit hebben proberen we deze
op stand 4 opnieuw aan te zetten en ja hoor hij doet het weer. Wat een geluk met zo’n
overvolle koelkast. We komen nergens meer aan.
Fred doet 1 liter olie bij de motor, maken de boot een
beetje schoon na de regenbui van vannacht en helpen de buurman wegvaren. We
besluiten dat het verstandig is nu het nog goed zicht is en de wind ESE
waardoor weinig zeegang, dat we de geul net zuid van het eiland door kunnen
varen wat onze route zo’n 20 NM verkort.
We willen halftij door de geul ivm de ondiepe drempel.
Om 14.00 uur varen we de haven uit. We hebben veel stroom
tegen en vinden de geul (4 rode prikken) en op de drempel staat niet minder dan
6 meter water. We denken te kunnen zeilen maar wederom is de wind noordelijk en
de stroom tegen. We varen vlak onder de kust van het eiland Sylt met zijn witte
zandstranden maar ook foeilelijke flatgebouwen. Om het eiland te ronden moeten
we weer door een betond geultje vlak langs het strand varen. Het is prachtig
weer geworden en als we het eiland ronden loopt door het hoofdvaarwater het
cruiseschip Le Boreal. We willen naar Rømø maar zien op de kaart dat er vlak
boven List een ankerboei in een baaitje moet liggen. En inderdaad er ligt een
grote gele ankerton in een wonderschone omgeving in 5 meter diep water! Die
ligt op ons te wachten. Het stroomt behoorlijk en tegenstrooms zetten we onze
haak in de ton. Er drijft ook een dikke lijn aan de ton en daardoor halen we
nog een lijn zodat we goed verankerd zijn aan de ton. Het is 19.30 uur en
afgelegde afstand 40.7 NM. Het stroomt enorm langs de punt van het eiland en we
genieten wat het prachtige uitzicht. Eten lekker nasi en kijken naar de
zonsondergang. Wat een mooi plekje…..
Echter, het venijn zit hem in de staart. Het wordt donker,
pikdonker en we wachten de kentering van de stroom af. Er is geen wind en de
boot draait mee met de veranderde stroomrichting. So far, so good.
Dan wakkert de wind aan uit oosten waardoor we niet meer de
beschutting van het eiland hebben. Het wordt een soort horrorverhaal met een
gevecht met een grote gele ijzeren ton. Na het draaien van het schip gaan we om
01.00 uur maar eens te kooi. We liggen er net in en horen bonken tegen de romp.
De TON!! We rennen naar buiten en inderdaad, de ton ligt tegen de boot. De wind
waait met E 5 bft en er staat een
behoorlijke deining. Wat is er gebeurd? We halen de ton los en denken weer te
gaan slapen, maar daar komt die horror ton weer uit het niets op onze boot af
maar nu aan de achterzijde. Hard rondtollend. Het waait flink, het stroomt
enorm en het is pikdonker. We moeten die ton zien kwijt te raken…… Met alle
kracht die we hebben trachten we beschadigen van de romp te voorkomen, halen
een voor een de lijnen los en bevestigen deze wel weer opnieuw maar nu aan het
achterschip en we liggen weer. Vermoeid en verontrust na dit avontuur mag Kitty
nog een paar uurtjes in de kuip wacht houden. Het is koud, 10 graden, maar wel
weer vroeg licht. Fred heeft het erg koud en gaat te kooi. Vanwege de deining
is het onplezierig nog op deze wonderschone plek te blijven liggen. We schouwen
de romp maar zien geen beschadigingen. We denken toch om de verzekering in te
lichten mochten er toch nog dingen aan het licht komen. We hebben het dinsdag
gemeld.
Dinsdag 20 mei:
We proberen beide lijnen van de ton los te halen. Vanwege de
stroming is het niet eenvoudig. Dan zetten we zeil en varen met matig zicht de
geul uit naar open zee. Wind E3-4, 16 graden en barometer 1011 HP.
We proberen nog eens te analyseren hoe de ton zo op ons af
kon komen. We denken dat de zware landvast die we hebben gebruikt naar beneden
is gezakt en achter de kiel is gehaakt waardoor deze zich ging gedragen als een
soort spring. We gaan eerst een drijvende lijn kopen zodat we dit niet meer
kunnen krijgen.
We kunnen een stukje zeilen maar gezien de afstand die we
moeten overbruggen gaat de motor als snel bij. We passeren via vaargeul Slugen
het Horns Rev in matig zicht en kunnen dan nog een uurtje zeilen. Dan is het op
en nog steeds stroom tegen. Om 19.30 uur meren we af na 83.3 NM in Hvide
Sande tegen een aangewezen drijvende steiger door de havenmeester.
We liggen er prima. Het is zonnig geworden en. hebben van hieruit een goede kijk op de drukke havenactiviteiten. In een envelop moeten we de Havnepenge doen met de bootsnaam erop.
120 DK of 15 euro. Dat laatste doen we. Is iets voordeliger (grapje). We maken een prima nacht en dat is maar goed ook. We hadden
nog iets in te halen.
Woensdag 21 mei:
Lekker uitgeslapen en koffie in de kuip. Dan even door het
toeristische Hvide Sande gelopen en vers brood gehaald. Om 13.45 uur met een
SSW wind kracht 3-4 koers gezet naar Thorsminde. We zeilen een uurtje en
wederom is het op. Het weer knapt op na de regen van gisteravond en het wordt
warmer.
Onderweg bereiden we de reis voor door de Limfjord.
Oeps, er is een brug met een hoogte van 26 meter. Daar kunnen we niet onderdoor. Met de Contest 43 was het geen probleem in 1997 maar nu zoeken we naar een andere weg en die is er. De noordelijke koers heeft namelijk wel klapbruggen. Om 18.15 uur meren we af achter in de haven van Thorsminde. We hebben enige moeite de lijnen om de hoge palen (diepe groeven van lijnen in de palen getuigen van eerdere slechte weersomstandigheden!) te krijgen maar het lukt met water en stroom voor de deur. Afstand 25.1 MN. Een smalle strook duin biedt ons nu beschutting tegen de zee. Het is maar goed dat het rustig weer is. We wandelen over de duinen en tanken water. De wind zakt
weg, draait een rondje en komt terug als S4-5. Ook hier een envelop voor de havnepenge 160 DK of 22 euro. Deze keer
doen we 160 DK.We maken een goede nacht.
Donderdag 22 mei:
Wekker om 08.00 uur. We willen vanwege de voorspelling dat
er SW-W 6-7 bft komt vroeg vertrekken. Als we op tijd vertrekken hebben we
stroom mee en dat is aangenaam.
We maken alles in orde en om 10.00 uur gooien we los.
Wind is zuidelijk 4-6 bft. Dat is pal achter en we gaan
alleen op de genua wat ons een heerlijk tochtje langs het strand bezorgt. De
hele kust is hier bezaaid met bunkers gemaakt door de Duitsers in WO II.
Prachtige zeiltocht langs de kust. Onderweg maakt een grote
heli een rondje om onze boot. We zeilen de vaargeul in en vlak voor de
haveningang van Thyborøn gaat de motor aan. Afgemeerd om 15.00 uur en welkom
geheten in de Limfjord door vriendelijke Denen van SY Brunhilde uit Nibe die
voor ons liggen.
Afstand 21.4 NM
Ook hier weer geen Wifi. In de rest van de fjord
waarschijnlijk wel volgens de Denen.
De wind zakt weer wat af en er vallen wat regen druppels. De
temperatuur is oké. We hebben een prima reis gehad voor het afgelegde traject
over de Noordzee. We gaan nu richting Oostzee.
Vrijdag 23 mei:
Vannacht heeft het behoorlijk geregend. De boot is rood van
stuifmeel en er zit aardig wat zand op door de inmiddels gedraaide wind uit NNW
4-5. We liggen nu aan lagerwal maar de steiger is hoog. Bootbuurman vertelde
ons dat hij tussen wal en schip is gevallen: dus oppassen met afstappen!
Als het droog wordt vertrekken we om 13.00 uur uitgezwaaid
door SY Brunhilde en SY Moin-Moin uit Duitsland.
We zeilen op de genua in de geul naar de Oddesundbroens.
Deze wordt voor ons geopend om 16.10 uur. Het laatste stuk gaan we op de motor
meanderend tussen de eilanden en ondiepten. We kunnen niet via het
hoofdvaarwater omdat daar de brug met doorvaarthoogte van 26 meter ligt. Hier
is het echter veel mooier, navigeren iets lastiger. We zoeken een ankerplekje
bij deze noordelijke wind ten zuiden van het eilandje Agerø (56.42,30 N en
08.35,40 E). Als we het anker om 18.30 uur laten vallen breekt er noodweer los.
Afstand 26.3 NM.
Het is jammer dat de wind draait naar W waardoor we een
beetje knobbelige nacht hebben.
Zaterdag 24 mei:
Fred wordt vroeg wakker van het zonnetje. Laten we eens
vroeg gaan varen het ziet er zo prachtig uit. Om 08.15 uur gaan we anker op,
spoelen de blubber van het anker en varen naar de moeilijk te vinden boeien van
de vaargeul. Om 08.45 uur zijn we weer onderweg. Vaargeul is prima van diepte
maar daarnaast is het erg ondiep. Goed navigeren dus! Het zonnetje is alweer
weg en inmiddels varen we in potdichte mist op het radar. Er is geen verkeer -
behoudens een pont en een zeilbootje - dus goed te doen.
Vanaf het plaatsje Doverodde kunnen we zeilen, alleen op de genua. Vlak voor de Vilsundbroens trekt de mist op. We krijgen om 12.45 uur 3 x rood (verkeer komend uit zuidelijke richting mag passeren) en de brug gaat open. Een Deen komt door de brugopening en dat is toch tegen de regels. Hij mag pas passeren bij 2 x rood. Een andere Deen wacht keurig op zijn beurt.
Vanaf het plaatsje Doverodde kunnen we zeilen, alleen op de genua. Vlak voor de Vilsundbroens trekt de mist op. We krijgen om 12.45 uur 3 x rood (verkeer komend uit zuidelijke richting mag passeren) en de brug gaat open. Een Deen komt door de brugopening en dat is toch tegen de regels. Hij mag pas passeren bij 2 x rood. Een andere Deen wacht keurig op zijn beurt.
We zeilen verder richting Feggesund en meren om 15.15 uur af
aan een gele ankerboei van DS in natuurhaven Hovsør (56.59N en 08.52E). De
beloofde rustige ankerplek is toch bij deze wind (W4) niet erg rustig. We
kijken het nog even aan voordat we de nacht ingaan.
We wikken en wegen en toch lijkt de wind te kalmeren. We
gaan vroeg te kooi. De hele nacht hebben we gezwaaid achter de ton, wind
wakkerde aan tot zeker 6 bft, mogelijk 7 bft. Dan toch maar weer aangekleed en
wel op de bank slapen/waken. Het is erg nevelig.
Bij wind, zeker geen aanrader deze ankerplek met gratis ton.
Zondag 25 mei:
Na een onrustige nacht willen we maar vroeg ankerop gaan. We
maken om 08.15 uur los en moeten een tijdje op de motor varen daar de spanning
van de accu’s onder de 50% is gekomen. Motorzeilend naar de ingang van het
Løgøsterkanaal. Het is koud, zwaar bewolkt en het zicht matig. Lukt prima en
dan gaat de brug helaas vlak voor onze neus weer dicht. Dit betekent een half
uur wachten aan lagerwal voor de brug. Brugopening nu om 11.00 uur. Daarna
wordt het prikken varen door een prachtig landschap. Zelfs het weer lijkt op te
knappen. We lopen de drie schepen in die voor de brug lagen en wel door konden
en dan doen we de motor uit. De wind is inmiddels W 5-6 geworden en de zon komt
door. Heerlijk weer en we varen tussen de prikken door zeilend met de genua.
Het gaat een beetje te hard en af en toe reven we het voorzeil. We zeilen tot
vlak voor de spoorbrug van Ålborg. Deze brug draait om 14.50 uur en de
verkeersbrug draait 10 minuten laten. We hebben inmiddels veel stroom mee en we
zeilen zittend in de zon de fjord uit naar……
Even zoeken, bellen een havenmeester om info over de waterdiepte
(zou gebaggerd zijn maar nog bij de uiterton nog maar 2.30 m water onder de
kiel…) en uiteindelijk toch maar gekozen voor Hals waar we voor de kant kunnen
en een prachtig uitzicht over de fjord hebben. Er is hier heel wat veranderd
sinds ons laatste bezoek in 1997. Havenmeester begroet ons en vertelt ons een
en ander. Liggeld kost 170 DK maar inclusief internet mits we in de keuken van
het havenkantoor gaan zitten. Totaal afgelegde afstand vanaf Thyborøn is 113
NM.
Onze achterbootbuurman weet niet precies hoe laat hij weg
wil. Is het 06.00 uur of toch 09.00 uur? Uit eindelijk toch 07.00 uur maar bij
Duitsers weet je het nooit. Hun stuurkunst laat vaak te wensen over.
Op tijd naar bed en we slapen verrukkelijk.
Maandag 26 mei:
Heerlijk geslapen en we worden om 06.00 uur gewekt door een
andere Duitser die op pad gaat. Onze achterburen gaan om 06.30 uur weg en maar
goed dat we er ook waren om ze van ons af te houden.
Nu we toch vroeg op zijn gaat Fred eerst de mail op halen.
Maar liefst 127 berichten….We beantwoorden wat we kunnen en deleten een
gedeelte. Daarna gaat Fred boodschappen doen en drinken we op ons gemak koffie.
Sturen de laatste mail op en halen kersverse weerberichten op. Rustig weer
vandaag. Dat wordt op de motor varen.
We liggen laag aan de steiger. Er is veel water weggewaaid
de laatste paar dagen.
Rond 10.00 uur vertrekken we. Eerst de vaargeul uit en dan
proberen te zeilen maar er is te weinig wind. Het is koud maar de zon komt
eraan! We verleggen onze koers richting Grenå en dan komen de eerste Galewarnings binnen (VHF kan. 3).
-
Southern
Baltic: NE 18 ms
-
Western
Baltic: NE 18 ms
-
Belts and
Sont: ENE 15 ms
-
Kattegat:
NE 15 ms
Dit betekent minimaal windkracht 7 of meer vanuit het NE.
We hebben de meest recente
weerberichten met een klein Hoog boven Jutland dat langzaam afzwakt en verder
geen vervelende weersverwachtingen. De lucht ziet er prachtig uit maar de halo
om de zon verraadt misschien een en ander….
Zeilen kunnen we niet maar met de genua bij zetten we koers
naar Grenå. Een beetje druk vanwege de galewarning op onze tocht! Het wordt
prachtig weer, windkracht nul en we denken maar niet aan de galewarning voor
ons gebied (Kattegat). Fred houdt de barometerstand ieder uur in de gaten maar
vanaf 11.00 uur tot 16.00 uur valt deze maar 1 millibar. Het wordt een heerlijke dag
en met windkracht NNE 1 lopen we de haven binnen. Bij het stuurboord havenhoofd
zie ik 2.10 op de dieptemeter. Fred, het is ondiep!!!! Vast! We zagen een man
op een fiets heel hard aan komen fietsen en op het bankje gaan zitten bij het
stuurboord havenlicht, armen over elkaar en kijken: als we vast zitten wijst hij
dat we terug moeten en via de BB kant naar binnen. En inderdaad, daar staat
genoeg water. Als we afmeren zien we ook dat het water enorm is gezakt door de
westenwind van de afgelopen dagen: zeker 1 meter.
We meren achterwaarts af in 2.70 meter diep water. Laat die
storm nu maar komen. Niemand gelooft erin hier. Als we al een tijdje liggen
komt het water langzaam terug en om 20.00 uur is het 3.20 meter geworden. Inmiddels zijn
er nog 5 Zweedse jachten, een Duits en een Zwitsers jacht binnen gelopen. Zij
hebben afgemeerd aan de tweede steiger pal voor de haven ingang. Vandaag is dat
nog een goede optie…..
Afgelegd op de motor 49 NM. Zoveel vanwege tegenstroom van
een tot anderhalve knoop. Liggeld: 255 DK.
De avond is prachtig en de wind 1-2 bft uit NNE.
Wat we morgen doen is afhankelijk van de
weerontwikkelingen.
We genieten nog even van het prachtige weer, wel fris maar
zonnig.
Dinsdag 27 mei:
Donderdag 5 juni:
Regen, onweersdreiging en af en toe harde windvlagen SW 5-6.
Het is onbestendig en koud. Hadden we geen warme Pinksterendagen in het
vooruitzicht????
Vandaag Dauerregen
en dat duurt inderdaad erg lang en er valt veel. We liggen goed tussen de palen
en de eerste bootjes vanaf het vaste land lopen de haven al binnen. Max. 39
knopen wind uit de buien.
Vrijdag 6 juni:
De dag begint vriendelijk. Zonnetje, wind N3, 16 graden en
barometer op 1017 hPa. We gaan op de fiets om de luchthaven om te informeren of
we kunnen vliegen naar Juist. Heerlijk zittend in het zonnetje drinken we een
biertje en kijken naar de 'jetset' die met privé vliegtuigjes naar Norderney
komen voor een lang Pinkster weekend. Alleen op maandag, woensdag en vrijdag
zijn er vluchten naar Juist en dat is jammer.
Als we terugkomen in de haven ligt deze behoorlijk vol. We lopen over de steiger terug naar de boot langs de kleine bootjes waar de drank al aardig in de man/vrouw is. Ze zijn luidruchtig maar niet vervelend. Wel vinden ze dat we er ‘overdressed’ eruit zien in onze fiets outfit. Beetje gelijk hebben ze wel want de afstand die we gefietst hebben is maar 19 km. Het eiland is slechts 14 km lang en 2 km breed. Bijna de helft van het eiland is vogelreservaat en niet toegankelijk voor fietsers. Je bent dus zo uit gefietst, maar wel prachtig.
Als we terugkomen in de haven ligt deze behoorlijk vol. We lopen over de steiger terug naar de boot langs de kleine bootjes waar de drank al aardig in de man/vrouw is. Ze zijn luidruchtig maar niet vervelend. Wel vinden ze dat we er ‘overdressed’ eruit zien in onze fiets outfit. Beetje gelijk hebben ze wel want de afstand die we gefietst hebben is maar 19 km. Het eiland is slechts 14 km lang en 2 km breed. Bijna de helft van het eiland is vogelreservaat en niet toegankelijk voor fietsers. Je bent dus zo uit gefietst, maar wel prachtig.
We eten op het terras weer een visje met asperges en kijken
over de overvolle haven uit. Druk en veel herrie maken ze, maar dat wisten we
vooruit.
Als we iedere dag een nieuwe code halen voor het internet
dan hebben we redelijk bereik. ’s Avonds zitten we binnen om een beetje van het
lawaai af te zijn en slapen verder oké.
Zaterdag 7 juni:
In de krant lezen we dat er met de pont uitstapjes zijn naar
Juist. We gaan informeren maar het is onjuist. Alle ponten worden ingezet om
toeristen te vervoeren van Nordeich (vaste land) naar Norderney v.v. Dat zijn
27 ponten heen en 28 ponten terug tijdens Pinksteren. We fietsen naar het plaatsje en daar is het
overvol met schreeuwende, bierdrinkende
jongelui. We doen een paar boodschappen en gaan dan toch maar lekker op
de boot zitten. We hebben gezellig contact met de crew van MS Inge, we lezen
wat en beantwoorden de e-mail.
’s Avonds trekt er weer een storing over met regen, wind en
onweer.
Zondag 8 juni:
Uitslapen, alles opruimen, fietsen weer goed vastzetten.
Fred haalt de bestelde broodjes op en betaalt de rekening. Jurg, de
havenmeester is jammer genoeg vrij en deze havenmeester vraagt direct hoe breed
het schip is. Jurg had voor ons een leuk prijsje gemaakt maar nu betalen we de
hoofdprijs. 200 euro en dan worden we nog gematst omdat we vroeg vertrekken en
die nacht niet gerekend wordt.
De betonning van de Schluchter is ernstig gewijzigd en we
lezen de nieuwe coördinaten van de rode tonnen op het prikbord en veranderen
deze in de kaart. Het scheelt een heel stuk!
Om 22.00 uur trekt er mist over de haven. Zeer dichte mist,
nog geen 50 meter zicht. Dit is niet goed want we willen morgenochtend om 06.00
uur vertrekken.
Maandag 9 juni:
Weersverwachting is vandaag nog redelijk: E 3-5, maar
onweersdreiging met buien, veel regen, hagelstenen en windvlagen tot 8 bft
Nederland (code rood Limburg) en 10 bft. Duitsland. Daarna draait de wind naar
WSW 5-6.
De mist is opgetrokken en om 06.00 uur gooien we los.
HW Norderney: 08.48 uur
HW Schluchter: 08.26 uur
HW Vlieland: 18.25 uur
Weer Norderney: ENE 3 bft, 15 graden, 1021 Hpa
Het zicht is redelijk en op de motor gaan we het gat uit.
Dan zetten we de genua bij. Al snel krijgen we bezoek: een aanval op ons schip
van een aantal duiven die de weg kwijt zijn vanwege het mindere zicht. Ze gaan
overal op zitten, vliegen tegen de mast en tegen het zeil en willen de kuip in.
We hebben het er druk mee, tot ze positie kiezen bij de mast. Af en toe zijn
het net een stel kleine ongehoorzame kinderen. Iedere keer probeert de rode
duif in de kuip te klimmen.We sturen hem weg, hij schijt weer en gaat af tot hij weer onrustig wordt. We wijzen ze het land aan: Juist, Borkum, Ameland, Terschelling en Vlieland.
Ter hoogte van Borkum (10.15 uur) worden we staande gehouden door de Küstenwache. Met grote snelheid komt een rib onze kant op. We filmen en maken foto’s voor onze verzameling maar daar zijn de heren niet van gediend. Ze nemen onze pasporten mee en na enige tijd krijgen we ze terug.
Wilt u de duiven niet van ons overnemen?? Anders gaan ze mee als verstekelingen over de grens. Dat moet de Nederlandse Kustwacht maar regelen en eet ze niet op hoor! Dan varen ze weg en wij gaan verder op pad. Zeilen kunnen we niet. Wind is pal achter maar met beide fokken op geeft het iets meer snelheid. De dreiging van slecht weer blijft maar komen. Af en toe trekt de lucht dicht, maar even later toch weer zon. De duiven moeten we in toom houden. Ze schijten de hele boot onder, zijn soms onrustig, drentelen over dek en af en toe zitten ze gedrieën naast elkaar.
Ter hoogte van Borkum (10.15 uur) worden we staande gehouden door de Küstenwache. Met grote snelheid komt een rib onze kant op. We filmen en maken foto’s voor onze verzameling maar daar zijn de heren niet van gediend. Ze nemen onze pasporten mee en na enige tijd krijgen we ze terug.
Wilt u de duiven niet van ons overnemen?? Anders gaan ze mee als verstekelingen over de grens. Dat moet de Nederlandse Kustwacht maar regelen en eet ze niet op hoor! Dan varen ze weg en wij gaan verder op pad. Zeilen kunnen we niet. Wind is pal achter maar met beide fokken op geeft het iets meer snelheid. De dreiging van slecht weer blijft maar komen. Af en toe trekt de lucht dicht, maar even later toch weer zon. De duiven moeten we in toom houden. Ze schijten de hele boot onder, zijn soms onrustig, drentelen over dek en af en toe zitten ze gedrieën naast elkaar.
Rond 19.00 uur lopen we de geul van het Zuidelijk Stortemelk
binnen en zijn om 19,45 uur in de haven van Vlieland. Afgelegd 103 NM binnen 14
uur. Helaas alles op de motor. De duiven blijven rustig zitten en hebben geen
enkele behoefte ons te verlaten. We meren af en dan zet Fred de duiven van
boord. Ze gaan een beetje lopen op straat maar blijven vlak bij ons. We gaan
eerst de boot afspuiten en dan lekker eten. Het is warm in de haven en heel erg
rustig qua wind. De haven zelf ligt erg vol met kleine boten en oudere mensen.
Gaat de onweerstoring ons voorbij?
We slapen heerlijk tot….
Dinsdag 10 juni:
Om 06.00 uur precies gaat het los: veel mensen op de steiger
en harde wind uit het SW 8-9 bft. Toch maar een extra lijntje zetten en kijken
of we goed liggen. De storing duurt tot 08.15 uur en dan kunnen we nog even
verder slapen.
Ontbijt met verse broodjes en koffie met appeltaart. Dat
hebben we verdiend.
Onze verstekelingen bevinden zich alle drie vlakbij de boot,
lopen wat te pikken in de grond maar gaan niet vliegen.
In de ochtend fietst er een man langs en kijkt geïnteresseerd
naar de duiven. ‘s Middags komt hij terug met voer en ik vraag of hij soms
duivenmelker is. We vertellen hem het verhaal van de drie duiven en hij neemt
de rode duif mee. Die is van 2012; de andere twee zijn jonge duiven.
Waarschijnlijk te ver doorgevlogen in het weekend vanwege het slechte weer. Hij
gaat zoeken op een site of er duiven vermist worden en morgen komt hij terug.
We draaien twee wassen, maar die drogen slecht omdat er
steeds wat regen valt. De wind is SW 5-6 en het is goed dat we hier zijn.
In de avond klaart het op en we fietsen nog een stukje over
het eiland.
Woensdag 11 juni:
Lekker geslapen; maar vaak wakker door vroeg vertrekkende
bejaarden. De eerste gingen al om 05.00 uur.
Koffie met appeltaart en dan komt Douwe met zijn verhaal
over de duiven. De rode duif is al aan het aansterken maar hij heeft nog geen
contact kunnen maken met de site. Hij komt zijn email en adres gegevens brengen
en zal ons wat laten weten als er meer informatie is over deze duif (misschien
wel een hele dure…) Douwe is boer en leeft helemaal met de natuur. We maken ook
kennis met Joke zijn vrouw. We gaan proberen ook de twee jonge duiven te pakken
maar dat lukt niet. Douwe neemt vanavond de rode duif mee met de boot naar het
vaste land. Interessante man die leeft voor en met de natuur. He verhaal krijgt
nog een staartje.
Als ze weg zijn gaan we een stukje fietsen over het eiland,
door de duinen en naar het plaatsje om wat boodschappen te halen. We moeten wachten,
de Spar gaat weer open om13.30 uur. Het is lekker weer, beetje koude wind.
Gesproken met de crew van SY Pallieter. Zij gaan vanavond
naar Norderney om daar in de ochtend aan te komen. We geven ze de nieuwe coördinaten
van de Schluchter mee.
Na een prachtige avond, rustig en lekker koel
hebben nog even de mails binnen gehaald. Een bericht van Douwe en Joke over de
duif.
“Beste Kitty en Fred,
Zo wij zijn weer thuis
bij ons vee en alles wat groeit. Ik heb net de eigenaar van de rode duif
gesproken. De duif hoort thuis in Meppel. Dat is dus niet ver van hier voor een
duif.
Ik heb afgesproken de
duif na een aantal dagen goed voer hier na telefonisch contact op te laten. Zij
bellen dan bij aankomst in Meppel naar hier.
Ik moest jullie heel
hartelijk bedanken. Niks vette euro’s die je schip binnen rollen dus. We moeten
daarvoor weer heftig aan de slag naar het schijnt.
Joke staat morgenochtend
om kwart over zes weer naast haar bed om in Tjerkwerd weer aan de slag te gaan.
Ik mag een kwartier langer blijven liggen en dan wacht het vee.
Hopelijk ook voor jullie
weer een fijn thuis komen na deze reis over zee. En weer met plezier aan de
slag.
Hartelijke groeten van
ons hier tussen het groen, ook namens Joke.
Douwe.”
We hadden ons al rijk gerekend, maar jammer. Heel erg
leuk contact met deze mensen en het geeft een leuke afleiding voor de dag.
Morgen gaan we ons laatste stukje naar huis afleggen. Het weer blijft nog goed,
dus nog even genieten.
Donderdag 12 juni:
Gisteren drie overnachtingen betaald (150,00 euro!).
Lekker geslapen, om 07.00 uur opstaan en 07.30 varen
richting de Omdraai/Scheurrak. Als we net de haven uit zijn komt een oranje Rib
op ons afvaren. De havenmeester met een papier voor zijn neus. Of we betaald
hebben……. We zwaaien maar hij reageert niet. Jammer.
We gaan over het wad naar Den Oever (HW 15.30 uur).
HW Harlingen: 10.08 uur
Kaartdiepte 90 cm, NAP 140 cm (komt erbij) en bij HW
Harlingen komt er 110 cm bij. Er moet voldoende water staan. Stroom mee tot de
Omdraai. Minste diepte 270 cm. 09.15 uur draaien we na 12.1 NM de Omdraai in.
Om 09.40 uur zijn we ter hoogte van de SO34 en krijgen we steeds meer water
onder de kiel. Het is prachtig weer, geen wind en volop zon. Weer op de motor
maar desondanks een prachtige tocht. Zonnig en warm en als de brug net voor
onze neus dicht gaat meren we om 13.45 uur voor 20 minuten af aan de remming
voor de Stevin sluis te Den Oever. Afstand 42 NM. Om 14.10 uur zijn we op zoet
water, geen muggen en we tuffen richting Medemblik (aankomst 16.00 uur). Eerst
maar even tanken bij Kool. We hebben in de vakantie veel op de motor moeten
varen: 117 uur.
Om 16.30 uur meren we af op onze eigen plek. Heerlijk en
zonder averij thuis. 55.1 NM afgelegd vandaag.
Afgelegd: 1025 NM.
En dan nog het laatste bericht van Joke en Douwe ontvangen
zondag 15 juni j.l.
“Hallo Kitty en Fred,
Vanochtend heb ik “
jullie/onze” duif op de wieken laten gaan, nadat ik naar Meppel heb gebeld.
Drie kwartier later werd ik gebeld dat ie op het hok zat en is binnen gelaten.
Ik heb ze ook jullie
foto’s gestuurd.
Het avontuur is nu
voorbij.
En jullie de volgende
reis een bus met duivenvoer mee? En de site van de NPO in de favorieten???”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten